Bu Sinemada Niçin Kadın Yok _ Heram Selamlığın Kalktığı Ankara Sineması
Yıl 1923
Sinemacı Cemil Filmer, Mustafa Kemal Atatürk’ü Uşak-izade Köşkü’nde ziyaret edip, kendisini işletmesini yaptığı Ankara Sineması’na davet eder.
Davet kabul edilince Cemil Filmer, sinemaya dönüp Atatürk’ün film seyredeceği locayı hazırlatıp donatır. Haber İzmir’e tez yayılır, Atatürk’ün sinemaya geleceğini duyan halk, kadınlı erkekli sinemanın önüne gelir. Bundan sonrasını Cemil Filmer’in anılarından okuyalım.
“Ankara Sineması İkiçeşmelik’te yokuşun başında idi, o yokuş hıncahınç dolmuştu. Araba geldiği zaman bağrışmalar, alkışlar göklere yükseldi, Atatürk’e coşkun gösteri yapıyorlardı. Öyle bir coşku, öyle bir heyecan vardı ki, anlatmak imkânsız.
Kadın erkek, Gazi’yi görmek için birbirlerini iteliyor; gözyaşları, alkışlar, haykırmalar birbirine karışıyordu... Doğru, hazırladığımız locaya gittik, daha sonra alt salondaki seyircilere baktı, hepsi erkekti. Döndü ve ‘Niçin aralarında kadın yok?’ dedi.
Ben: Paşam sadece Salı günleri yalnız kadınlara bir matine yapıyoruz dedim. Başka günler yasak. Bunu duyunca yaverine, ‘Muzaffer, aşağıya in ve kadınları içeriye al’ dedi. Yaver gitti ve bir süre sonra sinemanın içi tıka basa kadın doldu.
Türkiye’de ilk olarak orada Ankara Sineması’nda kadınlar ve erkekler, Atatürk’le bir arada film seyrettiler.
Kadınlar, kendisine dönüp ve çılgınca alkışlamaya başlamışlardı. O gün çok heyecanlı, coşkulu bir gün olmuştu. Film gösterisi bittikten sonra yine aynı coşkun tezahürat arasında Ankara Sineması’ndan çıkarak arabalarına bindiler ve ayrıldılar.”
Her gün önünden geçen on binlerce İzmirli, bu spotçu dükkânının bir sinema olduğunu, 97 yıl önce Atatürk’ün ‘Şarlo İdama Mahkûm’ filmini bu sinemada kadın ve erkeklerle birlikte izlediğini bilmez.
Aslında Ankara Sineması, Türk kadınının modernleşme ve özgürleşme adımının atıldığı sinemadır.
Ankara Sineması’nın dış cephe duvarına büyük harflerle yukarıdaki tarihsel olayın özeti yazılıp resmedilse sanırım anlamlı olur. Antik dönemden günümüze kullanılan tarihi Eşrefpaşa Caddesi’nde adı ve hatırası unutulmuş perdesi halen yerinde duran Ankara Sineması
Ankara Sineması İkiçeşmelik Adı Daha Sonra Tan, Laletan,
İmren Oldu Şimdi Spotçu
Yorumlar
Yorum Gönder