Altı Köşeli Yıldız Niye Yahudillere Semboli Oldu?
Aslında altı köşeli yıldız ilkçağ öncesi kültürlerde
Sanatsal değerinden ziyade
Farklı mistik anlamları içinde barındıran bir sembol olarak göze çarpmaktadır.
Sembol üç semavi dinde
Farklı felsefi görüşlerde kullanılıyor olmasına rağmen
İnsanlar tarafından bugün Yahudileri çağıştırmakta olup
Yahudilerin ulusal-dini kimliklerinin bir parçası olmuştur.
Bu hafta konuyu biraz irdelemek geriyor mu?
Bu hafta konuyu biraz irdelemek geriyor mu?
İnsan düşünmeden yapamıyor
Oysa
Osmanlı Padişah gömleklerinde nazardan korunması için işlenmesi dikkatimi çekti.
Bunun için bir derleme yapmak istedim
Tarık Başçıl _ 29 Mart 2024
Not:
Kırmızı yazılı kelime gördüğünüzde tıklar iseniz
Sizi "Vikipedi" e yönlendirir
Onun hakkında daha fazla bilgiye ulaşmış olursunuz
Topkapı Sarayı'nda bulunan
Tılsımlı gömleklerin
Padişahlar tarafından
Sefere çıkarken zırhın altına giyiliyordu
Gömleklerin yapım tekniği
Üzerlerinde bulunan şifreler
Tılsımlar ve desenlerin anlamı asırlardır sırrını koruyor.
Kısa Okumak isteyenler için;
İnsanların Paleolitik Çağ olarak tanımlanan Eski Taş Çağı günümüzden yaklaşık 2 milyon yıl öncesinden başlayan mağara resimlerinde bile bu semboller vardı.
Çin, Hint, Amerikan yerlilerinde, Avrupa, Mezopotamya, Ön Türkler vs
Her kültürde bu sembol var olduğunu görüyoruz
O zaman niye Yahudiliğe?
Davud'un Yıldızı (✡) veya Davud'un Kalkanı (İbranice:,romanize: Māḡēn Dāwīḏ, lit. "David'in Kalkanı"),
Yahudi milletinin MÖ 1000'lerden beri millî sembolüdür.
İsmini Antik İsrail'in kralı Davud'dan alan yıldız
Orta Çağ'dan beri Yahudi Yıldızı olarak bilinmiş
Daha eski bir sembol olan Menora (Yedi Kollu Şamdan) ile birlikte adı Yahudilikle beraber anılmıştır.
Barbaros Hayrettin Paşa'nın
Mühr-i Süleyman Sembolü
İşlenmiş Sancağı - Beşiktaş Deniz Müzesi'nde
İlk Çağ Öncesi Kültürler
Tarihte altı köşeli yıldız figürünün ilk olarak kimler tarafından kullanıldığı bilinmemekteyse de
Tarihte altı köşeli yıldız figürünün ilk olarak kimler tarafından kullanıldığı bilinmemekteyse de
Bu figürün Bronz Çağı'na dayanan bir geçmişi olduğuna ilişkin görüşler vardır.
O dönemde bu şeklin örneklerine Mısır'da
Kuzey Amerika’da ve Hindistan'da rastlanılmıştır.
Ayrıca bazı araştırmacılar bu sembolün ilk örneklerini
Taş Devri'ne dek uzatıp
İskandinavya'da da kullanıldığını söylemektedirler.
Son zamanlarda
Son zamanlarda
Bu kronolojik kullanım görüşünün doğru olduğuna kanaat getirilmiş
Altı köşeli yıldız sembolünün
Bronz Çağı’nda ve Bronz Çağı’ndan daha önceki devirlerde
Avrupa ve Ortadoğu’da beş köşeli yıldızla birlikte özellikle süs ve büyü işareti olarak kullanıldığı iddiaları ortaya atılmıştır.
Başka bir araştırmacı ise sembole örneklerini çoğaltarak bu şekle
İskandinavya'da
Taş Devri'ne ait bir toprak kasede
Eski Mısır’da
Orta Amerika’da
Yukatan güneş stelinde
Batı Nevada’da bir kaya resminde
Hindistan’da rastlanılmış olduğunu ifade etmektedir.
Altı kollu yıldız motifi İslamiyet öncesinde
Türkler arasında teşekkül eden Oniki Hayvanlı Türk Takvimi'nde de bir burç sembolü olarak gösterilmiştir.
Yine aynı şekilde Hun ve Uygur sehpalarından birinin üzeri
Uçu-Eki
Altı kollu yıldızlarla ve altıgenlerle bezenmiştir.
Ön Türk boylarında
Tamga olarak da kullanılan sembol iç içe geçmiş iki üçgenden meydana gelmektedir.
Kün-Eki sembolü iç içe geçmiş ters-yüz iki üçgendir
Altı köşeli yıldız olarak da bilinen bu şekil
İdil-Ural bölgesinde ve Kumanlarda görülmektedir.
Bu sembolün Proto-Türkçe'deki adı "Uçu-Eki" olup
Bu sembolün Proto-Türkçe'deki adı "Uçu-Eki" olup
Gök İkilisi anlamına gelmektedir
Altı Köşeli Yıldız- MÖ.3500
Ancient Man in Britain (Footprints of Early Man)
Ön-Türk Tarihinde
İç içe geçmiş iki üçgenden oluşan bu yıldız
Yaradanı ve Yaradılanı ifade etmektedir.
Ön-Türk boylarında bu yıldız Temur Kazık'ı simgelemektedir.
Daha sonra bu yıldızın adı bazı Türk boylarınca “Çolpan Yıldızı” olarak adlandırılmıştır.
Çolpan Yıldızı tüm Türk boyları tarafından
Tanrı'nın bir lütfu ve kendilerinin yol göstericisi olarak kabul edilmiş
Kırmızı renkli sabit yıldız (Temur Kazık) olarak isimlendirilmiştir.
Bunun dışında altı köşeli yıldız Alpler'de kaya resimleri olarak görülen;
Teke Beyliği Sancağı
Bunun dışında altı köşeli yıldız Alpler'de kaya resimleri olarak görülen;
Büyü ile ilgili yazmalarda bir güç simgesi olarak beliren bir semboldür.
Daha sonraki dönemlerde bazı kültürlerde adı geçen yıldızın sembolünün Yukarı Mezopotamya ve Britanya'nın bazı bölgelerinde Demir Çağı'na ait örnekleri de bulunmuştur.
Ayrıca Elephania Mağarası'nda ve Barbaria (Afrika'da bir bölge)
Duvarları'na kadar uzak yerlerde dahi bu yıldızın izlerine rastlamak mümkün olabilmektedir.
Bu sembol çesitli uygarlıklar tarafından çarkıfelek ve güneş kursu gibi şekillerle birlikte de kullanılmıştır.
Bu sembol çesitli uygarlıklar tarafından çarkıfelek ve güneş kursu gibi şekillerle birlikte de kullanılmıştır.
Bu iç içe geçmiş ters ve düz iki eşkenar üçgen şekli insanın belki de varlığının başlangıcından beri ya da en azından ilk şehirleşme ve medenileşme hareketinin başladıgı “Çatalhöyük”'ten beri pek çok yerde görülür ve artık sembol olarak temelde “erkeği” ve “kadını” remzettikleri genel kabul görerek oturmuştur.
Bu yıldız
Bu yıldız
Sadece kadın-erkek sembolizması dışında sonradan yüzlerce veya binlerce farklı anlama da gelebilecek şekilde tanımlandırılmıştır.
Başka bir görüşe göre ise;
Başka bir görüşe göre ise;
Eskiçağ dünyasında yıldızın Tanrılarla ilişkisi sözkonusudur.
Buna göre çocukluktan çıkan erkeğin yaratımdaki rolünün keşfedilmesi sonucu özellikle bebek Dionysos figürü ile bu yıldız iliskilendirilmistir.
Bu nedenle M.Ö 900'lerde
Anadolu'nun önce batısında daha sonra ise doğusunda bu yıldız Dionist-Zionist bir yıldız şeklinde algılanmaya başlanmıştır.
Altı köşeli yıldız motifinin Roma'da kullanılışının örnekleri Baalbek'teki Bakkhus mabedinde ve Tauroentum'daki yer döşemelerinde görülmektedir.
Hint kültüründe güneşi sembolize eden altı köşeli yıldız bu kültürde Yantra olarak adlandırılmakta
Hint kültüründe güneşi sembolize eden altı köşeli yıldız bu kültürde Yantra olarak adlandırılmakta
Sembol eski Hint geleneğinde yaratıcı Vişnu üçgeni ile yıkıcı Şiva üçgeninin birliğini ifade etmekte başka bir deyişle Kutsal Evliliği simgelemektedir.
Böylece maddi dünyanın yaradılışına ve yıkılışına göndermede bulunur. Hint kültüründe belirgin bir önem taşıyan bu yıldıza
Böylece maddi dünyanın yaradılışına ve yıkılışına göndermede bulunur. Hint kültüründe belirgin bir önem taşıyan bu yıldıza
Hint mabetlerinde, mezarlıklarında ve hatta Hint gemilerinin sancaklarında rastlamak mümkündür.
Hint kültüründe
Hint kültüründe
Yantra'ya benzeyen bir diğer altı köşeli yıldız şekli ise "Mandala" olarak isimlendirilmektedir.
Bir merkez çevresinde düzenlenmiş simgesel bir görüntü olan Mandala
Hem bir evren simgesi
Hem insan ruhunun bir tasviri
Hem de derin düşşüncenin kutbu olan ve merkezde yer alan
Tanrı’nın mucizevi bir biçimde görünür hale gelmesidir.
Bu sözcük Hindu ve Budist ayinlerinde mistik bir diagram oluşturmak için telaffuz edilen ve en hızlı yayılan sembollerden biri olup
embolün yüzlerce çeşidi vardır.
Mandalaların çoğu bir çember ve ortasında bir kareden oluşmaktadır. Mandala aynı zamanda, töreni düzenleyen sihirbazın sihirli halkası ve çevrelenmiş kutsal mekan (imago mundi) anlamına da gelmektedir.
Anahat çakra, yedi enerji merkezi arasında aracılık ettiği için özel bir önem taşır. Havanın etkisi altında bulunan "mandala"sı, karşıtların birliğini simgeleyen ve birbirine geçmiş iki ters üçgenden oluşan altı köşeli bir yıldızla temsil edilir.
Mandalaların çoğu bir çember ve ortasında bir kareden oluşmaktadır. Mandala aynı zamanda, töreni düzenleyen sihirbazın sihirli halkası ve çevrelenmiş kutsal mekan (imago mundi) anlamına da gelmektedir.
Anahat çakra, yedi enerji merkezi arasında aracılık ettiği için özel bir önem taşır. Havanın etkisi altında bulunan "mandala"sı, karşıtların birliğini simgeleyen ve birbirine geçmiş iki ters üçgenden oluşan altı köşeli bir yıldızla temsil edilir.
Başka geleneklerde olduğu gibi “kalbin yeri” ve kendini adamanın merkezidir.
Bazı Uzakdoğu kültürlerinde altı köşeli yıldız şekli itibariyle eril-dişil ilişkileri simgelemektedir.
Nepal'de ruh ve madde arasındaki ilişkiyi simgeleyen bu yıldız kralın tacına işlenmiştir.
Kuzey Amerika'daki Kızılderili kabileler de Nepal'deki gibi; altı köşeli yıldızı ruh ve maddenin birleşimi anlamında kullanmışlar ve bu şekilde “yukarısı ne ise, aşağısı da aynıdır" düşüncesinin simgesini bulmuşlardır.
Çin okült kitaplarından "Yi-King" tamamen altı köşeli yıldızlar üzerine kuruludur. Yi-King şekilleri “Değişimler" kitabı adı altında toplanmışlardır.
Hexagramlar her biri altı çizgiden oluşmuş sembollerdir. Emirleri (buyrukları-düzenleri-kaideleri) kayıt eden; evrensel düzen veya taoyu temsil eden bu çizgiler veya sıralar devam etmeyi veya etmemeyi açıklamıştırlar.
Ayrıca Çin'de bunlar Yin (dişil prensip) ve Yang (eril prensip) olarak görülmüşlerdir ki böylece yerle göğün evliliği temsil edilmektedir; bu da bereketin ve edebiyetin talebi anlamına gelmektedir.
Bu yıldız iki eşkenar üçgenden oluştuğuna göre sembolizmasını da yine üçlem olarak incelemek yerinde olur.
Kuzey Amerika'daki Kızılderili kabileler de Nepal'deki gibi; altı köşeli yıldızı ruh ve maddenin birleşimi anlamında kullanmışlar ve bu şekilde “yukarısı ne ise, aşağısı da aynıdır" düşüncesinin simgesini bulmuşlardır.
Çin okült kitaplarından "Yi-King" tamamen altı köşeli yıldızlar üzerine kuruludur. Yi-King şekilleri “Değişimler" kitabı adı altında toplanmışlardır.
Hexagramlar her biri altı çizgiden oluşmuş sembollerdir. Emirleri (buyrukları-düzenleri-kaideleri) kayıt eden; evrensel düzen veya taoyu temsil eden bu çizgiler veya sıralar devam etmeyi veya etmemeyi açıklamıştırlar.
Ayrıca Çin'de bunlar Yin (dişil prensip) ve Yang (eril prensip) olarak görülmüşlerdir ki böylece yerle göğün evliliği temsil edilmektedir; bu da bereketin ve edebiyetin talebi anlamına gelmektedir.
Bu yıldız iki eşkenar üçgenden oluştuğuna göre sembolizmasını da yine üçlem olarak incelemek yerinde olur.
Hemen hemen her millet ve kültürde üç sayısı, kutsal, simgesel veya mistik anlamlar taşır.
Üçgenin simgelediği kavramlara örnek olarak; anne-baba-çocuk kapsamında aile, geçmiş-şimdi- gelecek kapsamında zaman, toprak-hava-su kapsamında doğa, katı-sıvı-gaz kapsamında madde ve proton-nötronelektron kapsamında atom üçlüleri gösterilebilir.
Batı okültüsleri, özellikle simyacılar sembole çok önem vermişler ve hakkında dört unsurla, evolüsyon-envolüsyon ilkesiyle, pozitif ve negatif güçlerin senteziyle ilgili değişik, sayısız yorumlar yapmışlardır.
Altı köşeli yıldızın içerdiği dört temel elemandan tepe noktası yukarıda olan üçgen Ateş'i, tepe noktası aşağıda olan üçgen Su'yu, su üçgenin taban kenarı ile kesişen ateş üçgeni Hava'yı, ateş üçgeninin taban kenarı ile kesişen su üçgeni ise Toprağı göstermektedir.
Tüm bunların bir altıgen içinde birleşmeleri ise evreni oluşturan elemanların uyum ve beraberliğini dile getirmektedir.
Altı köşeli yıldızın içerdiği dört temel elemandan tepe noktası yukarıda olan üçgen Ateş'i, tepe noktası aşağıda olan üçgen Su'yu, su üçgenin taban kenarı ile kesişen ateş üçgeni Hava'yı, ateş üçgeninin taban kenarı ile kesişen su üçgeni ise Toprağı göstermektedir.
Tüm bunların bir altıgen içinde birleşmeleri ise evreni oluşturan elemanların uyum ve beraberliğini dile getirmektedir.
Öte yandan; her iki üçgenin taban kenarlarının uçlarına yerleştirilen ve maddenin dört özelliğini oluşturan sıcak-kuru, soğuk-yaş durumları, dünyayı oluşturan ve sayıları yine dört olan hava, su, ates ve toprak elemanlarının bulundukları yerlerle de uyum sağlamaktadır.
Su ve ateşin, düşman unsurları arasındaki ahengi ifade eden bir simya simgesi olarak kullanımı XVII. yüzyılın sonlarına doğru yaygınlık kazanmıştır.
Simyacılara göre kükürt merkezi ateştir; her varlıkta bulunur ve içten dışa doğru tesir ederek tekamülü ve düşünceyi sağlar.
Simyacılara göre kükürt merkezi ateştir; her varlıkta bulunur ve içten dışa doğru tesir ederek tekamülü ve düşünceyi sağlar.
Tüm organizmaların konstrüktif prensibidir.
Ateş üçgeni yukarıya yöneliktir, çünkü alev hep yukarı çıkmak ister.
Su üçgeni ise, suyun dökülmek istediği yöne bakar ve ateşi keserek onu söndürür. Ateş sıcakla kuru, su yaşla soğuk, toprak soğukla kuru, hava ise yaşla sıcak arasındadır.
Sonuçta bu bileşimlerin; değişmedeki karşıtlıkların, zıtlıkların, kozmik birliğin ve onun akıl almaz ve karmakarışık ifadesinin bir sentezi olduğu kabul edilmektedir. Zıtlıkların birliği yoluyla nefis “sıvı ateş” ve “ateşli su” haline gelir ve aynı zamanda diğer unsurların olumlu niteliklerini de elde eder. Bu yüzden su “sabit” ve “yakmayıcı” hale gelir. Çünkü nefsin “ateşi” onun “su” yuna sabitlik verendir.
Bunların yanında nefsin “su”yu “ateş”e “hava” nın yumaşaklığını ve her yerde bulunuşunu verir.
Bazı simya kitaplarında ise altı köşeli yıldız içtiğimiz su için kullanılmaktadır.
Bunların yanında nefsin “su”yu “ateş”e “hava” nın yumaşaklığını ve her yerde bulunuşunu verir.
Bazı simya kitaplarında ise altı köşeli yıldız içtiğimiz su için kullanılmaktadır.
Çeşitli yorumsal açıklamalara yol açan, bu düzendeki faktörlerin seçiminde maddi plandan manevi plana geçiş olduğu kadar, erillik ve dişillik prensiplerinin bir kaynaşması ve tam olmayandan tam ve mükemmel olana doğru sürüp giden bir gelişmenin rol oynadığı sanılmaktadır.
Modern hermetik büyücülükte altı köşeli yıldız Güneş ve gezegenleri temsil etmekte olup, Makrokozmos veya Evreni sembolize etmektedir.
Hermetik geleneğe göre altı köşeli yıldız Makrokozmosun veya Evrenin sembolüdür.
Modern hermetik büyücülükte altı köşeli yıldız Güneş ve gezegenleri temsil etmekte olup, Makrokozmos veya Evreni sembolize etmektedir.
Atom
Hermetik geleneğe göre altı köşeli yıldız Makrokozmosun veya Evrenin sembolüdür.
Ay bir gezegen kabul edilip, Venüs, Jüpiter, Saturn, Mars, Merkür altı kolun herbirine yerleştirilmekte, ortada ise Güneş yer almaktadır.
Ayrıca altı köşeli yıldız Hermetik geleneğe göre yedi temel metali (metallerin tümünü) ve göğün tümünü özetleyen yedi gezegeni içinde toplar; her gezegen bir elemente karşılık gelir.
Şöyle ki:
En üstte Ay - gümüş
Şöyle ki:
En üstte Ay - gümüş
Altta Satürn - kurşun
Sağ yukarıda Venüs bakır
Sağ aşağıda Merkür - civa
Sol aşağıda Mars - demir
Sağ aşağıda Jupiter - kalay çiftleri
Yıldızın ortasında da güneş- altın yer alır
Yani güneş altındır.
Simyanın tüm düşüncesi ve işi, çevrede bulunan kusurlu ve değersiz elementlerin
Ortada bulunan ve altınla Güneşin simgelediği tek bir mükemmelliğe dönüştürülmesinden ibarettir
Bu ise altı köşeli yıldız da ifadesini bulur.
Heksagram Yunanca'da altı harfli sözcük veya altı çizgili anlamlarına gelir. Ancak, burada, bu altı harfin hepsi de “A” ya da Alpha'dır.
Heksagram Yunanca'da altı harfli sözcük veya altı çizgili anlamlarına gelir. Ancak, burada, bu altı harfin hepsi de “A” ya da Alpha'dır.
Buna göre Heksagram Heksalfa ile özdeşleşir.
Çünkü Grek alfabesinin ilk harfi olan Alpha'nın sembolü altı yerden okunur.
Alpha harfinin altı kez tekrarlanmasının kendine özel bir anlamı vardır.
Bu altı kez tekrar “başlangıçta Tanrı, yeni hayat, ışık, en yüksek tekâmül, en yüksek hedef ve Tanrısallık” anlamlarına gelir.
Hemen hemen her sembol gibi Heksagram'da en eski zamanlarda bile bir kült olarak farklı kıta ve kültürlerde yer almıştır.
Hemen hemen her sembol gibi Heksagram'da en eski zamanlarda bile bir kült olarak farklı kıta ve kültürlerde yer almıştır.
Bir görüşe göre o devirlerde böyle bir yıldızın sihirli bir güce sahip olduğuna inanılır, yıldız kötü ruhları kovan ve insanları kötülüklerden koruyan bir tılsım olarak kullanılırdı.
Mısırlılar'da yıldızın piramit şeklinde Firavunu, yani Tanrı'yı temsil ettiği, piramitteki üçgenlerin merkezi noktalarında Firavunların mezarlarının bulunduğu, piramitteki üçgenlerin ise dünyanın giriş ve çıkış kapılarını temsil ettiği belirtilmektedir.
Efsaneye göre, Büyük İskender'in askerleri, Mısır Seferi sırasında Gize'nin Büyük Piramidi'nin içinde bu konuyla ilgili bir metin bulmuşlar.
Efsaneye göre, Büyük İskender'in askerleri, Mısır Seferi sırasında Gize'nin Büyük Piramidi'nin içinde bu konuyla ilgili bir metin bulmuşlar.
Tanrı Hermes'in mezarı da bu piramidin içindeymiş.
Buna göre Hermes bir elmas uçla, zümrüt bir levhanın üzerine bir metin kazımış. Zümrüt Tablet'in ilk cümlesi şöyledir:
“Yalan söylemeden, çok doğru ve gerçektir ki: Yukarıda olan aşağıda olanla, aşağıda olan da yukarıda olanla aynıdır.”
Hermes Trismegistos'un yazıtının anlamı
“Yalan söylemeden, çok doğru ve gerçektir ki: Yukarıda olan aşağıda olanla, aşağıda olan da yukarıda olanla aynıdır.”
Üstte neyse Altta
Altta neyse Üstte
Hermes Trismegistos'un yazıtının anlamı
Her bireyin makrokozmu andıran bir mikrokozm olduğu ve böylece yaşamında kendine çizeceği yolun da kendine özel olacağıdır.
Bu ifadenin sembolü de bir ucu aşağı ve bir ucu yukarı bakarak kesişen iki eşkenar üçgendir
Bu da altı köşeli yıldızın tarifidir.
Trismegistos, “üç kere büyük” veya “üç kere güçlü” anlamına gelir.
“Alemin üç kısmı”
“evrenin üç büyük bölümüne”
Yani manevi, psişik ve cismani sahalara (bunların sembolleri gök, hava ve topraktır) denk gelmektedir.
Bezeme (Herhangi bir yüzeyi süslemek için; üzerine boyalı, boyasız, düz ya da kabartma olarak yapılan güzel biçimlere denir.) sanatlarında ise
Altı köşeli yıldız düz, kırık ve kapalı şekillerin birbirine geçmesiyle elde edilmiş bunun sonucunda sonsuz kompozisyonlar yaratılmış
Bu kompozisyonlar taş, tuğla, çini ağırlıklı olmak üzere hemen hemen her malzemeye uygulanmıştır.
Altı köşeli yıldız özellikle İslamiyetten sonra insan ve hayvan figürlerinin yerini alan geometrik kompozisyonların merkezinde bulunmaktadır.
Altı köşeli yıldız özellikle İslamiyetten sonra insan ve hayvan figürlerinin yerini alan geometrik kompozisyonların merkezinde bulunmaktadır.
Geometrik kompozisyonların belirli, sürekli ve tutarlı bir hale gelmesi Karahanlı ve Büyük Selçuklu dönemlerinde gerçekleşmiştir.
Erken devir Anadolu-Türk Mimarisinin tezyinatı sınırlı olmakla birlikte
13. yüzyıl ortalarına kadar çeşitli yöresel farklılıkların etkisi altında kalmış
11. yüzyıldan sonra geometrik kompozisyonlar belirli formüllere bağlanarak değişik oyma tarzlarıyla üretilmiştir.
Yeni Valide Cami
Üsküdar
Anadolu Selçuklu mimari tezyinatı ile Anadolu Beyliklerinin mimari süslemelerini birbirinden kesin çizgilerle ayırmak çok zordur.
14. yüzyıl özellikle mimari eserlerin dış cephe süslemelerinde sadeliğe doğru gidilen bir dönemdir.
13.yüzyılda gelişmiş olan geometrik kompozisyonlarda doğadan alınmış motiflere doğru bir geçiş olmuştur.
Türk çini sanatının Uygurlara kadar uzanan çok eski bir geçmişi vardır.
Türk çini sanatının Uygurlara kadar uzanan çok eski bir geçmişi vardır.
Mimariye bağlı olarak gelişen çini sanatı Anadolu’ya Selçuklular’la girmiş farklı teknikler uygulanarak Anadolu-Türk mimarisinde çok zengin örnekler verilmiştir.
Osmanlı sanatında altı köşeli yıldız sembolü ağırlıklı olarak taş, çini ve ahşap malzemeye uygulanmış çini sanatında mozaik tekniği yerine tek renkli sır altı tekniğine bırakmış, ahşap malzeme de ise genellikle Selçuklu geleneği devam etmiştir.
Osmanlı sanatında altı köşeli yıldız sembolü ağırlıklı olarak taş, çini ve ahşap malzemeye uygulanmış çini sanatında mozaik tekniği yerine tek renkli sır altı tekniğine bırakmış, ahşap malzeme de ise genellikle Selçuklu geleneği devam etmiştir.
Altı köşeli yıldız sembolü Osmanlı sanatında camilerin cümle kapılarına, tabhane ve eyvan duvarlarının alt bölümlerine ve minberlerin şebekelerinde yer yer görülmektedir.
Özel bir altı köşeli yıldız olan; iki eşkenar üçgenin zıt yönde iç içe geçmesi sonucunda oluşan Mühr-i Süleyman sembolü Anadolu Türk sanatında hemen hemen her malzemeye uygulanan, farklı içsel anlamlar taşıyan bir değerdir.
Özel bir altı köşeli yıldız olan; iki eşkenar üçgenin zıt yönde iç içe geçmesi sonucunda oluşan Mühr-i Süleyman sembolü Anadolu Türk sanatında hemen hemen her malzemeye uygulanan, farklı içsel anlamlar taşıyan bir değerdir.
Fakat bu sembol birtakım dar görüşlü ve bilinçsiz insanlar tarafından özgün yerlerinden çıkarılmış veya yok edilmiştir.
Altı köseli yıldız formu farklı tiplerde çeşitli malzemelerle uygulanarak görsel bir çeşitlilik sağlanmıştır.
Van Evliya Kümbeti
Melikşah Gazi Türbesinde
Bir Selçuklu Mezar Taşı
Mühr-ü Süleyman
Bir Mezar Taşı
Memlüklü Devletinin Parası
Bu Yıldız ayrıca Anadolu’da kurulan
Türk ve Müslüman beyliklerden bazılarının da bayraklarını süslemiştir.
Candaroğulları, Tekeoğulları ve Karamanoğulları beyliklerinde de Davud yıldızı yani Süleyman mührü vardır.
6 Köşeli Yıldız
[2]Pala,İskender”Mühr-i Süleyman” TDV İslam Ansiklopedisi, c.31,İstanbul, 2006,s. 524.
[3]Atasağun, Galip.”İlahi Dinlerde (Yahudilik, Hristiyanlık ve İslam’da) Dini Semboller”, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi,1996,s.36.
[4]Çift, Pelin ve Prof. Dr. Ömer Faruk Harman, Kudüs’ün Gizemli Tarihi, İstanbul: Destek Yayınları,2016, s. 66.
Tarık Hocam, Bende niye yahudiler bunu seçtiler diye düşünürdüm. Sağolun yine bilgi dolu bir paylaşım
YanıtlaSil🙏 🍃🍀🌱🌴🌿🥦🌳🎋
SilBir kurama göre
YanıtlaSilBugünkü İsrail bayrağını oluşturan altı köşeli Davud yıldızı
İlk kez David al-roy'un seferinde ortaya çıkmış
Zamanla ulusal bir simge haline gelmiştir.
Başlangıçta Süleyman mührüyle birlikte kullanılan bu simge
XIII yy’den bu yana
Germen yazılarında David’e atfedilmiş
1527 yılında Prag’da Yahudi bayrağında kendini göstermiştir
(ist. Suzan Yazgı)
Suzan Hocam. Katkılarınız için Teşekkür Ederim. 🙏 🍃🍀🌱🌴🌿🥦🌳🎋
SilNuray bilgili ‘ye göre Davut yıldızı Türklerde Ülker takımyıldızını simgeleyip
YanıtlaSilTürklerin en eski kozmolojik figürleriymiş.
Mevsim döngülerini Ülker’e göre ölçüyorlar
Hıdrellez de Ülker takım yıldızının yükselmeye başladığı dönemde yapılıyormuş.
Barbaros hayrettin Paşa’nın sancağındaki Davut yıldızı da Ülker’i simgeliyormuş.
Eski denizciler Ülker’e yelken açma * yıldızları der
sadece Ülker’in göründüğü zamanlarda denize açılır yoksa açılmazlarmış.
(İst. Hale Öğüt)
Yahudilerin en büyük şansı ve en büyük sınavı.
YanıtlaSilZaten her insanın öyledir de neyse.
Alt alemle üst alemi birleştirmek
Ortadaki noktayı
Uyumu bulmak ve bu sayede üstün olmak.
Ve ikisinin kesişiminim ifade eden "yasa".
Sanırım tevratta "Yasa Zamanla Kalbinize İşleyecek" diyordu.
(izmir Kenan Suyolu)
Bu sembolleri taş devrinden beri kullanılması çok ilginç (Rize Dursu Ak)
YanıtlaSilEvet. İlk kalıntılarına İskandinavya’da bulunan
SilVe Taş Devri’nden kalma toprak bir kasede görülüyor
Günümüzde İsrail’in resmî sembolü durumundaki altı köşeli yıldız, Hz. Davud ve oğlu Hz. Süleyman’ın resmî yazışmalarında kullandıkları mühürdür. (Esk. Ertan Yalız]
YanıtlaSilŞimdi ise Yahudiliğin simgesi oldu gibi
SilBu Sembol
YanıtlaSilGünümüzde, normalde bu işaret Kur’ân-ı Kerîm’de de kendilerinden söz edilen iki büyük peygambere ait olmasına rağmen, adeta bir nefret sembolü durumunda olması ne acı
(Yozgat Ali Sevgi)
Theodor Herzel’in liderliğini yaptığı Siyonist kongreler sürecinde
YanıtlaSilAdeta küllerinden doğan altı köşeli yıldız,
948’de İsrail kurulduğunda devletin bayrağındaki ana simgeye dönüştü.
(İst. Ramazan Kayır)
Eski çağlardan bu yana insan görülmeyen hakikati var olanda ezelileştirmek için çeşitli sembollere başvurmuştur.
YanıtlaSilSoyut olanın kuvvetlendirilmesi ve anlaşılır kılınması sembollerle mümkündür.
Bu sembollerden biri de altı köşeli yıldız heksagramdır.
Heksagramın ilk defa kimler tarafından kullanıldığı bilinmemekle birlikte ilk kalıntılarına İskandinavya’da Taş Devri’nden kalma toprak bir kasede rastlanır.
(Ank. Gül Bahar)
Merhaba Gül Hocam, Evet İskandinavya da bulundu.🙏 🍃🍀🌱🌴🌿🥦🌳🎋
SilEvrenin 6 temel yönünü ( Kuzey, Güney, Doğu, Batı, aşağı ve yukarı) gösterdiği kabul edilir.
YanıtlaSilGüç, kudret, denge ve bereket sembolü kabul edilir ve özellikle koruyucu ilahi güç sembolü olarak tılsım olarak kullanılır.
YanıtlaSilYukarı bakan ucuyla kozmik açılımı ve Tanrı’ya ulaşmayı
Aşağı bakan üçgenin ucu ile içsel yolculuğu ve enkarne oluşu sembolize ettiğine inanılmaktadır.
(Ank. Bülent Keleş)
Heksagram (hexagram) olarak da bilinen altı köşeli yıldız şekli, kadim çağlardan beri kullanılan evrensel bir semboldür.
YanıtlaSilSembolde kullanılan eşkenar iki üçgen zıtlıkların oluşturduğu birlik sembolü olarak görülmüştür.
Mistik metinlerde bu üçgenler; aydınlık ve karanlık, madde ile mânâ, iyilik ile kötülük, güzellik ve çirkinlik, kadın ve erkek, dişi ve eril, yeryüzü ve gökyüzü gibi tezatlıkları sembolize etmiştir.
Heksagram, 6 sayısının mistik ve metafizik alanda kutsal ve sırlar içeren bir sembol olarak yorumlanmasıyla da yakından ilglidir.
(Ank. Erkan Yılmaz)
Bu Sembol
YanıtlaSilArkeolojik verilere göre Tunç Çağından sonra Ortadoğu'da hayli yaygındır.
Asur, Sumer, İbrânî, Helen, Roma, Bizans, Osmanlı, medeniyetlerden günümüze ulaşan eşya ve eserler üzerinde sıkça kullanılan yıldız Orta Asya ve Uzak Doğu kültürülerinde de kullanılmıştır.
(Kütahya Kerim Kalın)
Evet derleme yaparken çok yerde bu yazdıklarınız ile karşılaştım. Kerim Hocam
SilSembolün oluşumuna dair bir efsaneyle karşılaşılması da mümkündür.
YanıtlaSilBuna göre Antik İsrail Kralı Davud ve Nemrut arasındaki bir savaştan önce kralın emriyle birbiri içerisine geçmiş iki üçgenden oluşan bir kalkan hazırlanmıştır.
Bu kalkan, İsrail halkının savaşı kazanmasına ve korunmasına aracılık etmiştir.
Savaştan sonra söz konusu simge sembolleşmiş hatta asırlar sonra İsrail Devleti’nin bayrağı olmuştur.
(Muğla Haluk Tanık)
Eyüp Sultan Hazretleri’nin türbesinin penceresinde de bu yıldız vardı.
YanıtlaSil1970’lerde biri “Yahudi sembolünün ne işi var türbede?” dedi, söküldü atıldı.
Mührü Süleyman Üzerinde Ne Yazıyor?
YanıtlaSil“El Acele” (Acele Etmek)
“Es Sea-Seğa” (Saat)
“El Vaha” (Çöllerin Su Bulunan Kesimlerinde Tarıma Ve Yaşamaya Elverişli Bölge)
“Enha Enha Enha” (Bitir Bitir Bitir)
“Âlim” (Bilen) (Allah’ın İsimlerinden)
“Vedud” (Çok Şefkatli) (Allah’ın İsimlerinden)
“Kun Fe Yekûn” (Ol Der Ve Olur)
“Halık” (Yaratan) (Allah’ın İsimlerinden)
“Basir” (Gören) (Allah’ın İsimlerinden)
“Semi” (Dinleyen) (Allah’ın İsimlerinden)
Ortada İse “Bismillahirrahmanirrahim” (Rahman Ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla)
“Gıf” (Dur)
“Ya Heda Ya Kefa” (Yeten) (Allah’ın İsimlerinden)
“Ya Rab, Ya Kuddüs” (Allah’ın İsimlerinden)
“Ya Samed” (Baki Olan) (Allah’ın İsimlerinden)
“Ya Semi” (İşiten) (Allah’ın İsimlerinden)
“Ya Ha’di, Ya Kâfi (Allah’ın İsimlerinden)
Yahudi bilginlerden nakledildiğine / inanışa göre; milleti adına “Golyat” adlı dev ile savaşan David’in kalkanının üzerinde bu şekil mevcuttu.
YanıtlaSilYahudi kimliğinin kazanılmasında aktif rol oynayan bu figür, yıllar sonra Prag Yahudi Cemaati tarafından 1933 tarihinde onaylanıp kullanılmış ve Yahudilerin özel ve resmî sembolü olarak kabul edilmiştir.
1948 yılında İsrail’in kurulmasıyla bu şeklin yıllar evvel Theodor Herzl’in hayal ettiği şekliyle devletin bayrağında da kullanılmasına karar verildi.
1970’lerde İsrail’in Bet-El yöresindeki kazılarda M.Ö. 10 ila 20 yıllarına ait bir yapıda bulunan altı köşeli yıldız şeklinden sonra özellikle siyonist Yahudiler, bu amblemi daha da yüceleştirip hayatlarının birçok sahasına taşıdılar. (Konya Kazım Dağ)