Yumurta Teorisi


Üreticiler tek amacı 
Tüketicilere mal satabilmek
Bunun için bir sürü satış stratejisi geliştirildi

Tarık Başçıl  _  06 Ağustos 2023

Not: 
Kırmızı yazılı kelime gördüğünüzde tıklar iseniz
Sizi "Vikipedi" e yönlendirir onun hakkında daha fazla bilgiye ulaşmış olursunuz

Yumurta Teorisi:
Hayatınızı kolaylaştıran hazır kek karışımlarını kullanır mısınız? 
Hani bir yumurta, biraz da su eklediklerimizden. 
O zaman siz de Ernest Dichter’in tuzağına düştünüz

1950’lerin başlarında, psikanalizin yükselişiyle beraber psikanalistler büyük şirketlerde yer almaya başlamışlardı. 
Amaç elbette örnek tüketici modelini oluşturmaktı. 
Bu esnada, bir grup psikanalist Ernest Dichter başkanlığında New York’un kuzeyinde eski bir malikânede Motivasyon Araştırma Enstitüsü’nü kurdu.

Motivasyon Araştırma Enstitüsünde
İnsanların neden belli bir şekilde davrandıklarını
Neden belli bir ürünü aldıkları
Reklamlara verdikleri tepkiler araştırılıyordu. 

Amerikan tüketicisinin “gizli benliği” denilen şeyi açığa çıkarmanın yollarını bulmak istiyordu. 

Sorunlara, tüketici psikolojisi açısından bakarak ajanslara reklamda hangi konuyu işlemeleri gerektiğini söylüyor.

Dichter’in yükselişi
Betty Crocker Foods için yaptığı bir grup çalışmasıyla oldu.

1950’lerin başında birçok yiyecek firması gibi
Onlar da yepyeni tüketime hazır ürünler icat etmişti. 

Fakat piyasa araştırması sırasında tüketiciler bu fikri beğenmelerine rağmen
Ürünleri satın almıyorlardı. 

En büyük sorun, Betty Crocker kek karışımındaydı. 
Dichter, ev kadınlarının kek hakkında serbest yorum yaptığı bir dizi grup çalışması gerçekleştirdi. 

Vardığı sonuca göre, kolaylık ve rahatlık olarak pazarlanan kek imajı hakkında bilinçdışı bir suçluluk duyuyorlardı. 

Bu suçluluğun temelinde aslında kişilerin, kendi yapmadığı bir şeyi yapmış gibi sunması yatıyordu. 
Sonuç olarak bu nedenle ürün fazla rağbet görmemişti.

Dicther kek karışımının satılmasının önündeki engeli kaldırmak için, firmasının kek paketin üzerine şunu yazdırdı;
Karışıma bir yumurta eklemeli.
“Böylece bilinçdışı bir simge olarak, ev kadını kendi yumurtalarını kocasına hediye ettiğini hissedecek, suçluluk duygusu azalacaktır” diyordu arkadaşlarına.

Bu fikir daha sonra “yumurta teorisi” olarak tanınmaya başlandı. 
Ve sadece tarife bir yumurta ekleyerek

Ev kadınlarına kek yapımında kendilerini daha çok katılımcı hissettiren karışımının satışlarında patlama yaşandı.

Dichter’in bu başarısından sonra
Şirketler ve reklam ajansları psikanalistleri işe almak için yarışa girdi. 

Derin adamlar olarak tanındılar. 
Ürünleri, insanların gizli arzularıyla eşleştirerek, şirketlere milyonlarca dolar kazandırma sözü verdiler ve başardılar. 

Dichter’in kendisi de tabii ki bir milyoner oldu.

Tarihler eski de olsa
Reklamcıların çalışma biçimi o günümüzde de pek değişmedi aslında…

Yorumlar

  1. Firmalar, reklam için her şey yaparlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mecburlar, Ürettikleri mal satmaları için tanıtmaları lazım
      Bu da yetmiyor
      Daha çok satmaları içinde daha çok reklam yapmaları lazım

      Sil
  2. Eskilerde, bazı reklam sözleri vardı. İnsanın aklına kazınır ve uzunca süre orada yer edinir. Ama şimdi 1-2 günde silip gidiyor

    YanıtlaSil
  3. Reklam Sloganı, Şirketin neyi temsil ettiğini birkaç kelimeyle özetlemeli ve temsil ettiği markanın ayrılmaz bir parçası haline gelmelidir. diyorlar

    YanıtlaSil
  4. Tarık Hocam, Size göre en iyi reklam sloganı nedir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bana göre;

      Apple’ın efsaneleşen reklam kampanyası
      Think Different (Farklı Düşün)

      Kampanyasının yaratıcısı ve Apple ürünlerine “i” harfini ekleme fikrini bulan
      iMac’e adını veren Ken Sengall hazırladığı reklamı

      Sil
  5. Seçimlerde İyi bir reklam sloganı seçimi kazandırıyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Örnek olara;
      Abd Başkanı Ronald Reagan eşi Nancy Reagan da uyuşturucu karşıtı

      “Sadece Hayır De” kampanyasının yüzüydü.

      Uyuşturucuya karşı düzenlenen "Hayır Deseniz Yeter" (İngilizce: "Just Say No")

      Reagan seçim kazandırdı

      Sil
  6. Bir yerde okumuş idim. En çok reklamı Coca-Cola veriyor diye.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet.

      Coca-Cola aşağıdaki gibi Reklam Sloganlarına tabii ki milyarlar harcıyor

      “Open Happiness” ya da “Mutluluğa Kapak Aç”

      “Taste the Feeling” sloganı ile (Türkiye'de “Tadını Çıkar”)

      Sil
  7. Firmalar, Kadınlar kullanması için bir sürü reklamlara harcama yapıyorlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buna en iyi örnek;
      L’Oréal: “Çünkü Siz Buna Değersiniz”

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Anneler Günü İçin 3 Derleme

Kağıt Bardak ve Makam

Yaşam Trenimiz

Bilge ve Cahil

Sultan Abdülaziz’in Dişi Ağrımamış Olsa idi. Gezi Parkı Davası Olmayacaktı. Niye Aron Angel İlgisi Var ve Belediye Seçimi

Afrika Niye Önemli

Unutulmaz Film Sahneleri ve Müzikleri _ 2

Hayattan, Edebiyattan, Tarihten ve Filozoflar gibi Ünlü Kişilerin Sözler ve Videolar Serisi _ 040

Bazen Önüne Gelecek Çok Büyük Fırsatı, Aslında Fırsat Olmadığını Görebilen Kişi Olmak. Sizi Sony Yapabilir

Film Önerim _ Bitmeyen Sınav (12th Fail) _ Biyografi _ Hindistan _ 2023 _ İmdb 9,1