Bilge ve Cahil
Bilge ve Cahil konusu sosyal medyada çok paylaşım yapılan iki kelime
Bu konu hakkında 3 derleme;
1. Bilge ve Cahil karşılaştırması
2. Sokrates'in Öğrencisi ile yaptığı söyleyiş
3. Cahillik Ve Bilgelik Ateşi ÖyküsüUmarım beğenirsiniz
Güzel bir hafta sonu dilerim
Tarık Başçıl _ 24 Mayıs 2024
Bilge | Azdır | Cahil | Çoktur |
Bilge | Dinler | Cahil | Konuşur |
Bilge | Var Olanı Gözlemler | Cahil | Kurgular ve Varsayar |
Bilge | Yaratır | Cahil | Yok Eder |
Bilge | İyileştirir | Cahil | Öldürür |
Bilge | Sessizdir | Cahil | Yaygaracıdır |
Bilgeler | Yalnızdır | Cahiller | Güruhtur |
Bilgi | Tekildir | Cehalet | Çoğuldur |
Bilgi | Zordur | Cehalet | Kolaydır |
Bilgi | Derindir | Cehalet | Sığdır |
Bilgi | Kazanılır | Cehalet | Bulaşır |
Bu Sebeple
Cahilin Sesi
Bilgenin Sesini Bastırır
Cehalet Gelirken
Bedava Gelir
Giderken
Her Şeyi Götürür
Bir gün Sokrates yine öğrencileriyle sohbet ederken bir öğrencisi Sokrates’e sorar:
Eğer demokrasi çoğunluğun kararını kabul etmekse
Eğer demokrasi çoğunluğun kararını kabul etmekse
Adil olan da bu değil midir?
Mesela yüz kişinin oy kullandığı bir yerde elli bir kişinin kararına mı uymak daha adil ve doğru olur yoksa kırk dokuz kişinin kararına uymak mı?
Mesela yüz kişinin oy kullandığı bir yerde elli bir kişinin kararına mı uymak daha adil ve doğru olur yoksa kırk dokuz kişinin kararına uymak mı?
Hem çok mümkündür ki daha çok insanın daha az insandan yanılma ihtimali daha azdır.
Şu halde sizin demokrasiye karşı çıkmanız doğru olmadığı gibi haklı da sayılmaz.
Bunun üzerine Sokrates
Bunun üzerine Sokrates
Her zaman olduğu gibi soru cevap yöntemini kullanarak
O öğrencisine önce sorar.
Bize söyler misin bilge olmak mı daha zordur
Bize söyler misin bilge olmak mı daha zordur
Yoksa cahil olmak mı daha zordur?
Öğrenci:
Öğrenci:
Elbette ve hiç şüphesiz bilge olmak daha zordur.
Bilge olmak için çok okumak araştırmak ve yorulmak gerekirken cahil olmak için bir şey yapmaya gerek yoktur.
Sokrates:
Sokrates:
Peki o halde bize yine söyler misin toplumlarda cahil insanların sayısı mı çok olur yoksa bilge insanların sayısı mı çok olur?
Öğrenci:
Öğrenci:
Elbette ve hiç şüphesiz cahil insanların sayısı fazla olur.
Sokrates:
Sokrates:
Peki bize yine söyler misin bir gemide yüz yolcu bulunsa geminin nerede-nasıl ve hangi yönde yelken açması gerektiğini kaptan mı daha iyi bilir yoksa o yüz yolcu mu?
Öğrenci:
Öğrenci:
Eğer yolcular içinde Denizcilik bilgisi olan yoksa pek tabi en iyi bilen kaptandır.
Sokrates:
Sokrates:
Peki o halde diyebilir miyiz ki herkes her konuda karar veremez
Herkes bildiği yerde konuşmalı ve her iş ehline verilmeli?
Öğrenci:
Öğrenci:
Pek tabi olması gereken budur.
Sokrates:
Sokrates:
Peki o halde bize yine söyler misin kimin hangi konuda bilgili olup olmadığını bilmeden sadece çoğunluk oldukları için kararlarını doğru bulmak adil ve doğru olabilir mi?
Hem sen de kabul ettin ki bir toplumda cahillerin sayısı bilgelerden hep daha çok olur
Cahillik Ve Bilgelik Ateşi Öyküsü;
Eski zamanlarda Dünya’nın ıssız bir köşesindeki bir ada da birbirlerinden habersiz dört ayrı kabile bulunuyordu.
Eski zamanlarda Dünya’nın ıssız bir köşesindeki bir ada da birbirlerinden habersiz dört ayrı kabile bulunuyordu.
Bu kabileler adaya çok uzun zaman önce gelen bir adam aracılığıyla ateş ile geç de olsa tanışmışlardı.
Bir bilge ve öğrencileri bu adayı incelemek amacıyla gezi düzenlemişlerdi.
Bir bilge ve öğrencileri bu adayı incelemek amacıyla gezi düzenlemişlerdi.
Bir gemiyle zor da olsa adaya ulaşmışlar
İlk olarak birinci kabile ile karşılaşmışlardı.
Bu kabilede ateşin kontrolü sadece rahiplerdeydi.
Bu kabilede ateşin kontrolü sadece rahiplerdeydi.
Ateşin kullanma hakkının kendilerine verilmiş bir kutsal armağan olduğuna kabiledekileri inandırmışlardı.
Sadece rahipler ısınıp, sıcak yemek yerken, kabiledekiler üşüyor ve yemeklerini pişirmeden yiyordu.
Öğrencilerinden biri öne atıldı:
– Ben bu kabiledeki herkesin ateşten yararlanmasını sağlayacağım. Onun için burada kalacağım.
Bilge ve diğer öğrenciler onu orada bırakıp yollarına devam ettiler, ikinci kabile ile karşılaştılar.
Bu kabilede ateş yakan kimse yoktu.
Öğrencilerinden biri öne atıldı:
– Ben bu kabiledeki herkesin ateşten yararlanmasını sağlayacağım. Onun için burada kalacağım.
Bilge ve diğer öğrenciler onu orada bırakıp yollarına devam ettiler, ikinci kabile ile karşılaştılar.
Bu kabilede ateş yakan kimse yoktu.
Ateşi çok eskiden görmüşler.
Ateş yakmaya yarayan tüm araçlara tapıyorlardı.
Ateşin ilahi bir güç olduğuna inanıyorlardı.
Bir öğrenci daha öne atıldı:
– Ben de burada kalıp, herkese ateşi nasıl yakacaklarını öğreteceğim.
Onu orda bırakıp diğerleri yola devam edip üçüncü kabilenin yaşadığı yere ulaştı.
Bu kabilede ise bir zamanlar ateşi adaya getiren adamın totemlerini yapmışlar
Bir öğrenci daha öne atıldı:
– Ben de burada kalıp, herkese ateşi nasıl yakacaklarını öğreteceğim.
Onu orda bırakıp diğerleri yola devam edip üçüncü kabilenin yaşadığı yere ulaştı.
Bu kabilede ise bir zamanlar ateşi adaya getiren adamın totemlerini yapmışlar
Her yere yerleştirmişler ve ona tapıyorlardı.
Ateşi getiren adamın tanrı olduğuna karar vermişler
Çok uzun zaman önce ateşi görmüşler.
Ama sonra kimse ateş yakmayı denememişti.
Öğrencilerden biri daha atıldı:
– Ben de burada kalıp, bu kabileye ateşi nasıl kullanacaklarını öğreteceğim.
Diğerleri adayı gezmeye devam edip, dördüncü kabilenin köyüne vardılar.
Dördüncü kabile de ateşin kendisi tanrı yerine konulmuştu.
Öğrencilerden biri daha atıldı:
– Ben de burada kalıp, bu kabileye ateşi nasıl kullanacaklarını öğreteceğim.
Diğerleri adayı gezmeye devam edip, dördüncü kabilenin köyüne vardılar.
Dördüncü kabile de ateşin kendisi tanrı yerine konulmuştu.
Ateş yakmayı yine bilmiyorlardı.
Ama hep ateşin gücü, kutsallığı hakkında konuşuyorlardı.
Başka bir öğrenci de bu köyde kalmak istedi.
Başka bir öğrenci de bu köyde kalmak istedi.
Bilge ve öğrencileri adayı biraz daha gezip dört köyde kalan öğrencileri almak için tekrar aynı yolu izleyerek geri döndüler.
Birinci köye vardıklarında öğrendiler ki;
Birinci köye vardıklarında öğrendiler ki;
Öğrenci ateşi herkesin kullanabileceği söyler söylemez
Rahiplerce suçlanmış
Rahiplerin kışkırtmasıyla bir yabancının sözlerine inanmak yerine kendi rahiplerine inanan kabiledekiler de öğrenciyi yakalayıp rahiplerinin ateşiyle yakmıştı.
İkinci köydeki öğrenciyi almaya gittiklerinde
İkinci köydeki öğrenciyi almaya gittiklerinde
Buradaki öğrenci halkın tapındığı aletleri kullanarak ateş yakar yakmaz halk korkmuş
Tapındıkları nesnelerin böyle kullanılmasına tepki göstermiş ve öğrenciyi öldürmüşlerdi.
Üçüncü köydeki öğrenci, önemli olan ateşi yakmanız
Üçüncü köydeki öğrenci, önemli olan ateşi yakmanız
Bir insanın totemine tapmak doğru değil diye söze başlayınca hemen onu da öldürmüşlerdi.
Dördüncü köydeki öğrenci de ateşe tapmanın doğru olmadığını
Dördüncü köydeki öğrenci de ateşe tapmanın doğru olmadığını
Önemli olanın ateşi kullanmak olduğunu
Ateşin aslında ne olduğunu anlatmaya başladığı anda öldürülmüştü.
Bilge ve kalan diğer öğrenciler çaresiz gemiye döndüler
Bilge ve kalan diğer öğrenciler çaresiz gemiye döndüler
Adadan uzaklaştılar.
Bilge başlarına gelen acı durumdan çıkarılacak ders için öğrencilerine dedi ki:
– Cahiller bildiklerini doğru zanneder
– Cahiller bildiklerini doğru zanneder
Onlara yeni bilgiler öğretmek istediğinizde size direnirler.
Yeni bilgiler cahiller için huzursuzluk kaynağıdır.
Bu cahillere herhangi bir şey öğretmek de çok zordur.
Gerçekten bilgili insanlardan nefret ederler.
Onları yakarlar ve kendilerine göre cezalandırırlar.
Hayat akarken her zaman yeni şeyler öğreniriz
Hayat akarken her zaman yeni şeyler öğreniriz
Bu yeni öğrendiklerimiz eski bildiklerimizle çeliştiğinde huzursuz oluruz.
Şimdiye kadar bildiklerimizin yanlış olduğunu kabul etmek istemeyiz.
Bilge bir insan şu an bildiklerine şüphe ile yaklaşır
Bilgilerini sorgular, yeni bilgilere açık olur.
Cahil insan ise ilk olarak ne öğrendiyse onlarla yetinir.
Bilgilerinin doğruluğunu sorgulamayıp körü körüne inanır.
İnsanı diğer canlılardan ayıranın akıl olduğunu unutur yalnız duygularıyla hareket eder.
Biraz daha ekleme;
Cahilin sermayesi cehli (cehalet) dir
Alimin sermayesi ilmidir
Arifin hazinesi ise marifetidir
İlim evreni ve varlığı bilmektir
Marifet ancak doğruyu bilmektir
Zırcahil ise bilmediğini bile bilmemektedir.
Alimin sermayesi ilmidir
Arifin hazinesi ise marifetidir
İlim evreni ve varlığı bilmektir
Marifet ancak doğruyu bilmektir
Zırcahil ise bilmediğini bile bilmemektedir.
Cahil her şeyi biliyor olmanın özgürlüğünü yaşarken
Bilge hiçbir şey bilmemesinden dolayı ömür boyu öğrenmenin tutsaklığı içindedir.
Mesleğimin ilk yıllarında cahildim ama kendimi bilge sanıyordum.
YanıtlaSilSonra eğitimler aldım, işler yaptım, tecrübeler kazandım anladım ki ben cahilmişim.
Bunu yaklaşık 2 sene önce fark ettim.
Şu an da kendimi, cahil olduğumu anladığım yıllardan daha cahil hissediyorum.
Yani bilgelik, aslen bilmek değil; ne kadar bilmediğini bilmek.
Ben ne kadar bilmediğimi de bilmeyerek bu konuda da cahil olduğumu itiraf ediyorum.
(Çankırı Salman Te.)
Bilgelik ise tevazu sahibidir.
YanıtlaSilCahilin bilmedikleri hakkında en ufak bir fikri yoktur.
Cahil her şeyi bilir, her konuda konuşur!
Bilen ise bilmediklerini bilir. (Isparta Hakan Po.)
🙏 🍃🍀🌱🌴🌿🥦🌳🎋
SilCehalet, bilgi ve tecrübe eksikliğidir.
YanıtlaSil"Cahil" kelimesi, habersiz, hatta bilişsel uyumsuzluk ve diğer bilişsel ilişkilerdeki bir kişiyi tanımlayan ve önemli bilgi veya olgulardan habersiz olan bireyleri tanımlayabilen bir sıfattır. (Kütahya Ramazan Hi.)
🙏 🍃🍀🌱🌴🌿🥦🌳🎋
SilPhilosophia=bilgelik arayışı, bilgiyi sevmek, bilgi severlik, araştırmak ve peşinde koşmak anlamlarına gelmektedir.
YanıtlaSilFilozof da bilgeliğe ulaşmaya çalışan kişidir.
Buna göre, felsefe Yunanlar için, 'bilgelik sevgisi' ya da 'hikmet arayışı' anlamına gelmiştir.
Bizde ise Felsefe derslerini gereksiz ders olarak algılamaya geldik
Ne acı değil mi?
(İst. Sevgi Ün.)
Maalesef Sevgi Hocam
SilBilgi ve bilgelik arasındaki fark nedir?
YanıtlaSilBilgi başkalarından gelir.
Bilgelik ise sadece insanın kendisinden. denilir. (Ank. Ezgi Ak.)
🙏 🍃🍀🌱🌴🌿🥦🌳🎋
SilCahil insanlara ait 8 özellik:
YanıtlaSil1) Her şeyin en doğrusunu onlar bilir.
2) Karşıt bir görüşe tahammülleri yoktur.
3) Kibarlıkları ‘zayıflık’ olarak görürler.
4) Kusursuz olduklarına inanırlar.
5) Olur olmaz konularda ahlak dersleri verirler.
6) Empatiden uzak, anlayışsız olurlar.
7) Başka görüşlere inanılmaz derecede saygısızdırlar.
8) Hayata at gözlüklerinden bakmaya bayılırlar.
(Edirne Seçil Yu.)
🙏 🍃🍀🌱🌴🌿🥦🌳🎋
Sil1İnsan olma erdeminden çok uzaklar...
YanıtlaSil2 Her şeyin doğrusunu kendileri bilir.
3 İnanmazlar ama dini konuda oteriter olurlar.
4 Düşüncene şuursuzca saldırırlar.
4 Özgüvenleri olmadığında oraya buraya saldırmayı adet edinirler.
5 Ülkenin milli değerlerine cağdaşlık adı altında saldırırlar.
6 Kısacası her şeye muhalefet ederler.
(Sakarya Mehmet To.)
🙏 🍃🍀🌱🌴🌿🥦🌳🎋
SilMevlana Hazretleri
YanıtlaSil“Bir delil ile 40 alimi yendim, 40 delil ile bir cahili yenemedim” derken daha nasıl anlatabilirdi acaba.
“En büyük savaş cahilliğe karşı yapılan savaştır” diyen
Atatürk hiçbir savaştan korkmaz iken cahillik savaşına neden en büyük savaş demiştir.
(Kırşehir Elçin Du.)
🙏 🍃🍀🌱🌴🌿🥦🌳🎋
SilCahilin cahile bir şey öğretmesi
YanıtlaSilKaldırım taşıyla kuluçkaya yatan bir tavuktan çifte yumurta beklemeye benzer
🙏 🍃🍀🌱🌴🌿🥦🌳🎋
SilCahil, yedikçe yer.
YanıtlaSilDoymak nedir bilmez.
Cahili bol olan ülkede dürüst insan barınmaz.
Cahilin teki, bir deniz yolculuğunda
can simidini yemiş.
Cahilin açtığı yaralar, kolay kolay kapanmaz.
Yükselmiş bir cahile, çevresindeki
hiç kimse, ‘cahil’ diyemez.
Cahille tartışayım deme,
yaralar ya da öldürür.
Cahil, güçlüdür.
Gücünü başka cahillerden alır.
Yalancıyla cahil arasındaki kavga
hangisinin önde yürüyeceğiyle ilgilidir.
Cahil, gül bahçesine girdiğinde
bülbüller susar.
Cahille baş etmek için
onun dilini, dinini, gelmişini geçmişini öğren.
Ama cahil değilsen bu olanaksızdır.
Cahil, imdat kolunu kazadan sonra çeker.
Cahil, geçmişle geleceği birbirine karıştırır.
Ve buna şimdiki zaman adını verir.
Cahil, sesi kısık olduğunda bile
sürekli bağırır.
Cahilin amacı bir cahiller cumhuriyetidir.
Her dinden, her mezhepten yalancı vardır.
Ama en çok yalancı, en cahiller arasından
çıkar, dini ne olursa olsun
Cahilin ağzından ‘acaba’ sözcüğü çıkmaz.
Onun her söylediği yalan mutlaktır.
Cahil, yalancıyla dost olmuş;
Sonra da olanlar olmuş.
Cahilin yol göstericisi bir başka cahildir.
Zeki cahil yoktur, kurnaz cahil vardır.
Cahili tahrik etmeyin, tahrip eder.”
Ferit Edgü
Eskiden “Cahil” genellikle okuma yazması olmayan kişiye denirdi.
YanıtlaSilÇünkü yazılı bilgiyi okuyabilmek çok önemliydi.
Günümüzde bazı ilkel ve geri kalmış toplulukları bir yana bırakırsak tüm dünyada okur-yazarlık arttı.
Öte yandan akıllı telefonlar ya da bilgisayarlarımızda bulunan ağlar kendi yazım dilini de oluşturdu.
Artık bir emoji ile birçok şeyi anlatmak mümkün.
Gramer ya da imla kurallarına uymadan kendine özgü bir iletişim dili de söz konusu.
Burada karşımıza eskisinden çok daha yaygın modern çağın cehaleti çıktı.
Buna bazıları “Neocehalet”, yani “Yeni Cehalet” diyor.
(İst. Tayfun Uz.)
Tayfun Hocam, Çok güzel katkıda bulundunuz. Sağ olun 🙏 🍃🍀🌱🌴🌿🥦🌳🎋
YanıtlaSilCahil olmak zor
YanıtlaSilCahil kalmaya ısrar daha zor.
Cahille sohbet edilmez, düşüp kalkılmaz, tahammül güçtür.
Bunlar doğru.
Aslına bakarsanız cahilden şikâyet etmeyen kimse yok.
Fakat bunca şikâyeti hak edecek cahiller kim, orası biraz karışık.
(Balıkesir Dursun Sa.)
Okumuşun da cahilliği daha kötü bana göre
SilEntelektüel her şeyi bilen
YanıtlaSilHer konuda bir fikri olan değil
Aksine ne bildiği hususuna dışarıdan bakabilen
Bunun için kendi dışında ikinci bir bilinç oluşturmuş kişidir.
Bilme ve cehalet konusunda kritik nokta burasıdır. (Giresun Temel Op.)
Haklısınız Temel Hocam 🙏 🍃🍀🌱🌴🌿🥦🌳🎋
Silİnanmak herzaman öğrenmekden kolaydır,emek ve çabaya ihtiyaç yoktur.Ne yazıkki tembel toplumların hepsi cahildir !!! (Esk. Ahmet Tu.)
YanıtlaSilMerhaba Ahmet Hocam
SilBizler bunu düşünebiliyor isek
Bizi yönetenler de bunu görebilmesi lazım değil mi?
Ya görüyorlar, İşlerine geldiği için Toplumun cahil kalması çıkarlarına geliyor
Ya da Vatanını sevmedikleri için Toplumun cahil kalmasını istiyorlar
Yönetenler🙄🤔.
SilHani hiçbirşey okumayan ama bize kürsülerden ders verenler mi???
Ders verdiklerini zannedenler
SilYanlış bilgiyi doğruyı göstererek değiştirmek kolay ama kör inancı kişinin eğitim seviyesi ne olursa olsun,kişi istemediği sürece ortadan kaldırmak çok zor.Örnekleri covid virüsü gibi tüm dünyada önümüzde duruyor.🤷♂
SilEvet Ahmet Hocam
SilEşeği mektep müdürü yapan
YanıtlaSilDershanelerin ahıra dönmesinden şikâyet etmemelidir. (İzm. Hakan Ta.)