Akıllı İnsanlar, Karşıdan "Hayır" ı Değil "Evet" i Almaya Çalışır


Buna Sokrates Yöntemi “Evet, Evet” denilir

Tarık Başçıl  _  26 Temmuz 2024

Not: 
Kırmızı yazılı kelime gördüğünüzde tıklar iseniz
Sizi "Vikipedi" e yönlendirir
Onun hakkında daha fazla bilgiye ulaşmış olursunuz



Sokrat dünya’nın gelmiş geçmiş en tanınmış filozoflarından biridir. 
Sokrat, tarih boyunca ancak bir avuç insanın yapabildiğini başardı

İnsan düşüncesinin yönünü tamamen değiştirdi
Şimdi ölümünden 2.400 yıl sonra birbirleriyle dalaşan kişilerin dünyasında onları etkileyebilen akıllı insanlardan biri olduğu için saygı ile anılmaktadır.

Sokrates nasıl bir yöntem kullandı?
İnsanlarla yanılgılarını mı söyledi?

Hayır, bu Sokrates’in tarzı değil
O çok akıllıydı.

Onun yöntemi bugün “Sokrates yöntemi”olarak adlandırılmaktadır ve “Evet! Evet!” yanıtı almaya dayanmaktadır.

Sokrates karşısındaki kişiye “Evet!” dedirtecek sorular yöneltirdi
Birbiri ardına olumlu yanıtlar alırdı.

Sonunda birkaç dakika önce ona karşı çıkanlar
Farkında olmadan onun düşüncelerine kucak açarlardı.

Sokrates aslında karşısındakine yeni bir şey öğretmemektedir. 
O sadece bilineni anımsatmakta ve hakikati tekrar buldurmaktadır. 

Bu bir anlamda ebelik tir. 
Zira Sokrates bunu annesinin mesleği olan ebelikle de bağdaştırmıştır.

Sokratik yöntem 3 aşamalı olarak gerçekleşmektedir. 

İlk aşamada karşıdaki kişiye sorular sorularak 
Onun neyi bilip neyi bilmediği araştırılır. 

İkinci aşama ironi(ironie) yani alaydır. 

Son olarak ise fikir doğurtulmaya (maieutique) başlanır.




İnsanlarla konuşurken
Söze farklı görüşte olduğunuz konuları tartışarak başlamayın. 

Fikir birliğinde olduğunuz noktaları vurgulayarak başlayın
Bir süre bunları vurgulamayı sürdürün.

Aynı amaç için çabaladığınızı ; 
Amaçta değil
Yöntemde farklı olduğunuzu belirtin.

Başlangıçta karşınızdaki kişinin “Evet.evet!” demesini sağlayın. 
“Hayır” yanıtı almaktan olabildiğince kaçının.

Profesör Harry Overstreete göre 
“Hayır” yanıtı aşılması çok zor bir handikaptır. 
Bir kez “Hayır!” dediğinizde kişiliğiniz ve onurunuz bu yanıtı değiştirmenize engeller.

Daha sonra “hayır” yanıtı vermenizin yanlış olduğunu hissetseniz bile 
O değeri gururunuzu düşünmek zorunda kalırsınız

Ağızdan çıkan söze sadık kalınmalıdır. 
Bu nedenle bir insanın sözlerine olumlu yanıt vererek başlaması çok önemlidir.

Yetenekli bir konuşmacı başlangıçta pek çok “evet” yanıtı almayı başarır. 

Bu durum psikolojik açıdan dinleyicileri olumlu yönde etkiler. 
Bunu bir bilardo topunun hareketine benzetebiliriz. 

Topun bir kez yönlendirildiği yönden sapması için belirli bir güç gerekir. 
Ters yöne gitmesini sağlamak içinse çok daha fazla güç sarf etmeye ihtiyaç vardır.

Buradaki psikolojik şema son derece açık. 
Eğer bu insan “hayır” diyorsa ve gerçekten bunu kastediyorsa

Sadece beş harflik bir kelime sarf etmekten çok daha fazlasını yapıyor demektir. 
Tüm organizma bezler, kaslar, sinirler bir karşı çıkma eyleminde işbirliği yapmaktadır.

Kısaca tüm nöromasküler sistem olumlu bir yanıtı engellemek için savunmaya geçmiş demektir.

Oysa ki bir insan “evet” dediğinde bu tür bir karşı çıkma eylemine gerek kalmaz. Organizma ileri dönüktür, durumu kabullenmiştir, dışa açıktır. 

Bu nedenle ne kadar çok “evet” yanıtı alırsak o kadar ilgi çekmiş oluruz.

Eğer herhangi bir öğrenci, bir çocuk, bir müşteri, karı ve kocadan biri “hayır!” diyecek olursa

Onların fikirlerini olumlu yönde değiştirmek için 
Hz. Eyyüp sabrı gerekir.

Birbirine Yanıldığınızı Söyleyeceğiniz 
Zaman 
Sokrates’ı Anımsayın



Yorumlar

  1. Yeni bir şey öğrenilmediği
    Bilinenin sınanarak öğretilme şeklidir.

    İnsanın aslında sandığından daha çok şey bildiğini
    Ikındığında yani düşündüğünde daha çok şey bileceğini dile getiren yöntemdir.
    (Tekirdağ Cemile Danış)

    YanıtlaSil
  2. Zihinde şekil almamış düşünceyi Sokrates tarzı sorguyla ortaya çıkarma yöntemidir.

    Her öğreti Maiotik ilerlemez.
    Örneğin Newton’un keşiflerini öğrencilerinin kafasından çıkarması anlamsız olurdu
    Çünkü bu keşifler zaten onların kafasında değildi.

    Ama bilimsel çalışmaların ne kadar önemli olduğunu
    Bu yöntemi kullanarak öğrencilerine göstermiş olabilir.
    (Mersin Yusuf Kalan)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yusuf Hocam
      İzninizle Maiotik bilgi yöntemi kısa yazayım
      İkili bir diyalog esnasında karşı tarafa sorular sorarak.
      Öğretilmek istenen asıl ve ana bilginin ortaya çıkarıldığı yönteme verilen isimdir.

      Sil
  3. Bilginin her insanın içinde doğuştan bulunduğunu düşünen
    Sokrates’in karşıt görüşlü kimseye sorular sorarak

    Cevabı karşıdakinin bulmasına izin vermesi
    Sorgulatarak doğruya ulaştırması.
    (Samsun Kezban Dilber)

    YanıtlaSil
  4. Yöntem karşılıklı soru cevaplar şeklinde ilerlemektedir.
    Bu esnada konuşulan konu her ne ise
    Bununla ilgili bir hipotez oluşturulmaktadır.

    Bu hipotezdeki çelişkiler gene soru cevap esnasında bulunup
    Hipotez çürütülmektedir

    Yeni hipotezler ortaya konulmaktadır.
    Yani devamlı bir hipotez çürütme tartışmasıdır.
    (Şırnak Cumhur Telli)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cumhur Hocam, Bu Hipotezleri oluşturmak içinde bilgili olmak lazım

      Sil
  5. Bir yerden sonra bitse de gitsek dedirten
    Kafa şişiren yöntemdir.

    Bu yüzden Politeia kitabına 3 defa başlamama rağmen bitiremedim yarıda bıraktım.
    Sokrates’in savunmasını da bitiremeyeceğim gibi.

    Bu yöntemde kişide
    Onun aklında olan bilgi sorgulanıyor ve kabullerle ilerleniyor.
    Düşünmeye yer yok adeta.

    Bu da bir yerden sonra kopukluk oluşturuyor
    Bazen ya da ulaşılan doğru insana yeterince iyi bir cevap olmuyor, tatminsizlik yaratıyor.

    İnsanın düşünerek ve bir zemine oturtarak ulaştığı bilgiler daha doğru ve tatmin edici oluyor.
    (Yozgat Kemal Kan)

    YanıtlaSil
  6. Soru sorarak ana temaya karşı tarafın çekilmesi ilkesidir.
    Ana temayı direkt anlatmaktan

    Argüman olarak sunmaktansa
    Ana temaya ilerleyen yolun taşlarını döşemek adına

    Yapıcı sorular sorularak karşı tarafın
    Sizin bakış açınızı öğrenmesine
    Kendi bilgilerini sınamasına neden olur.
    (Gaziantep Hanifi Aslan)

    YanıtlaSil
  7. Alaysı (ikonik): öğrencilere doğruluğu hakkında emin oldukları konular hakkında sorular sorulur.

    Cevaplar ile kuşku duymaları sağlanır
    Bu sayede öğrenciler konunun eksik ve tutarsız olduğun
    Bir temele dayanmadığını düşünürler.

    Doğurtmaca (buldurma): öğretmen yönlendirici sorular sorarak
    Öğrencilerin doğru bilgiye ulaşmasını sağlar.
    (İzm. Asude Kuzu)

    YanıtlaSil
  8. Amaç;
    Öğrenciye en iyi bildiği şeyin hiçbir şey bilmediği olduğunu anlatmaktır.
    Böylece öğrenci yanlış, eksik, tutarsız bilgi elde ettiğine inanır ve araştırmaya yönelir.
    (İzm. Aslı Tanoğlu)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslı Hocam. Bizde ise ezberleme yöntemi ile çöz. Öyle olunca da çuvallıyoruz bilimde

      Sil
  9. Adı Sokrates ile anılmakla beraber bu yönteme onun yazdıklarından ulaşamıyoruz.
    Çünkü kendisi hiç yazılı bir kaynak bırakmamıştır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kendisinin kaynak bırakması önemli değil. Öğrencileri bunları yaymıştır.

      Sil
  10. Bu yöntemi de öğrencilerinden özellikle Xenophon ve Platon’un yazdıklarından öğreniyoruz.
    (Rize Şeref Temelli)

    YanıtlaSil
  11. Sokrates bunun için soru sorma metodunu kullanır.
    Önce kişinin başlangıç anında sahip olduğu verilere
    Bunların ne kadar tutarlı ve güvenilir olduğuna bakılır
    Sonra kalan boşluklar adım adım yöneltilen sorular üzerinde düşünme süreci ile tamamlanır.

    Sorular haricinde ilave bir katkı olmadan kişinin
    Aslında zihninde uçuşmakta olan
    Kendisinin de farkında olmadığı düşünceleri çelişkilerden arınmış
    Netleşmiş ve sağlıklı bir biçimde şekillenir, vücut bulur.
    (Isparta Kerim Bilgili)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşte Kerim Hocam, Burada bu soruları sorabilmesi için bilgili olması gerekiyor
      Çok farklı kaynakları okuması lazım

      Sil
  12. Sokratik tartışmada tikelden tümele
    Özelden genele
    Kolaydan zora ve olaydan sonuca giderek öğrenme gerçekleştiriliyor.
    Ezcümle buna tümevarım yöntemi diyoruz.
    (Karamürsel Ahu Kesikbaş)

    YanıtlaSil
  13. Bu yöntem veya metot, bireyler arasındaki argümanlar üzerine tartışma şeklidir
    Kritik düşünceyi tetiklemek
    Öngörü ile fikirler oluşturmak için yapılan bir soru cevap diyaloğudur.

    Diyalektik bir yöntemdir.
    (Tunceli Hasan Yılmaz)

    YanıtlaSil
  14. Platon’un özellikle erken dönemki yazıtlarında görüldüğü gibi
    Sokrates bu kavramların irdelenmesi yöntemini daha ziyade soyut şeylere uygulamıştır.

    Örnek olarak dindarlık, bilgelik, heyecan, cesaret ve adalet
    Bu tartışmalar karşıdakinin bilinçaltındaki etik değerleri sorgulamış
    Düşüncelerdeki yetersizlikleri ve tutarsızlıkları açığa çıkarmıştır.
    (Isparta Hakkı Ülgen)

    YanıtlaSil
  15. İdealist eğitimde kullanılan tekniklerden biri.
    İki aşamadan oluşur.
    İroni (alaycı)
    Maeutik (Doğurtmaca).

    İroni basamağında
    Öğrenciye sorulan sorularla
    Öğrenci hiçbir bilgisinin doğru olmadığını anlar.

    Maeutikte ise soru ve ipuçlarıyla öğrencinin aklını çalıştırıp
    Doğru bilgi bulması sağlanır.
    (İst. Sevgi Aldırmaz)

    YanıtlaSil
  16. Sokrates'in sorulardan yola çıkararak karşısındakini yerin dibine geçirmesi.
    Ve yahut da bir şeyler bildiğini gösterdiği yöntem.
    (Aydın Sema Köz)

    YanıtlaSil
  17. Sokrates, konuştuğu kişilere bilhassa sohbetin başında sorular soruyordu.
    Hiçbir şey bilmiyormuş gibi görünmeyi tercih ediyordu.

    Sohbet ilerledikçe çoğu zaman o kişinin fikirlerindeki zayıf noktaları görmesini sağlıyordu.

    Bu durumda o kişi kendisini köşeye sıkışmış hissedebiliyor sonunda hak ile haksızlığı fark edebiliyordu.

    Hiçbir şey bilmiyormuş gibi yapmakla insanları öğrenmeye
    Doğruyu bulmaya teşvik ediyordu

    Yani, cahil rolü oynayabiliyordu
    Ya da aptal gibi görünebiliyordu
    Buna Sokratik ironi deniyor.
    (İzmit Remzi Haklı)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Remzi Hocam. İşte Sokrates in bilge olmasından kaynaklanıyor bunların hepsi

      Sil
  18. Maiotik
    İnsanın bildiğini sandıkları, öznelliği, taraflıyı ile savaşıdır.
    Önce kendini, sonra konuyu çözümleme metodudur.

    Zihni sakinleştirmekle başlar.
    Objektif sorgulama ile devam eder.

    Maiotik;
    Kolay anlatılan
    Hemen anlaşıldı sanılan
    Ehil sorulara karşılık mantıklı ve samimi bir sorgulama etabına muhtaç bir süreçtir.

    Başarılı neticesi terapi gibi gelir.
    (Erzincan Musa Kazan)

    YanıtlaSil
  19. Sokrates’in kullandığı ironi yönteminde
    yeniden doğurma anlamına gelen bölüm.

    burada kişinin kendine ait fikri yeniden ortaya koyarak
    onun aslında doğru şeyi bildiğinin anlatıldığı evre
    (Düzce Sibel Şanlı)

    YanıtlaSil
  20. Veya zaten bilmediğinin düşünülmesi
    Veya hiç düşünsel faaliyetin bulunmaması dahi
    Maiotik için verimli topraktır.
    (Esk. Halim Palu)

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Anneler Günü İçin 3 Derleme

Kağıt Bardak ve Makam

Yörükler Hakkında Biraz Bilgi

İnsanlar Niye Zeytin Ağacına Çok Önem Verdiler

Yaşam Trenimiz

Zengin Olunca, İnsanlar Enayi mi Oluyor?

Sultan Abdülaziz’in Dişi Ağrımamış Olsa idi. Gezi Parkı Davası Olmayacaktı. Niye Aron Angel İlgisi Var ve Belediye Seçimi

Neden "Türk Kültürü ve Medeniyeti" Denmez?

Unutulmaz Film Sahneleri ve Müzikleri _ 2

Araplar Türkleri Kendilerine Eşit Müslüman Olarak Kabul Etti mi?