Yeşil Gözlü Selanik’den Bir Anı


Edirne’de yaşamış bir Selanikli göçmeninin anlattıkları şöyle;
Asıl vatanımız Türkiye idi, bilirdik.


Ama, oralarda doğduk.
Ben Vardar Nehri kıyısında bulunan, Yenice-i Vardar'a bağlı Işıklar (Aşıklar) Köyündenim.
(Şuan ki Evropos Belediyesi Kılkış'a bağlı)
Çok yeşildi köyümüz.

Anamın yaptığı mercimekli börekleri yer, oyunlar oynardık.
Anam duldu.
Çağlayı andırır gözleri vardı.

Ölene kadar bana her haliyle Selanik’i hatırlattı.
Bu yüzden “Yeşil Gözlü Selanik” derdim ona.
Çok güzel ve çok çalışkandı.

Fakirdik.
Zeytinliğimiz, üzümlüğümüz yoktu.

Bulgur, bulamaç yedirerek büyüttü anam bizi.
Yabancı askerler kendisinin güzelliğini fark etmesin diye 
Kömür isi sürerdi yüzüne
Hep soğan yerdi anam.

Bir yabancı erkek yanına gelince, ağzı koksun, kendinden tiksinsin diye.
Öyle korkardı.

Bu yüzden en çok o sevindi Türkiye’ye gelecek olmamıza.
Kendini güvende hissedecekti çünkü.

”Direği sağlam bir gök kubbe o topraklar” derdi hep.

Ben sekiz yaşındaydım oradan ayrılırken
Yanımıza eşya almadan at arabasıyla yola çıktık
Önce Selanik’e geldik

Selanik’e vardığımızda ilk defa gördüğümüz Beyaz Kule çok etkiledi hepimizi
Burada, diğer kasaba ve köylerden
Mayadağ’dan, Gümence’den gelip aylardır bizi götürecek olan vapuru bekleyen başkaları da vardı.

Bekledikten sekiz gün sonra Gülcemal Vapuru göründü uzaktan
”Gülcemal”
İnşallah cemalimiz güle döner dedi anam

Çok kalabalıktı
Vapurda hastalananlar ve ölenler oldu
Ölenler hastalık yaratır endişesiyle denize atıldı

Önce Tekirdağ’a geldik
Sonra İstanbul’a
Köyden başka ailelerle beraber bize gösterilen yerlere baktık.

Anam Boğazı görünce “ben buralarda duramam” dedi.

“Buranın deresi çok büyük kızanlarım suya düşer”
Bugün hala hatırıma geldikçe gülerim rahmetlinin bu sözüne

Çoğunluk ilk önce Hayrabolu ve sonrasında 
Kırklareli merkezine yerleştirilirken
Biz Edirne’ye yerleştik işte

Bir Rum ailenin viranesiydi ilk oturduğumuz ev
Sonra değiştirdik

Yerliler “yarı gavur” dediler önce
Sonra iyi komşu olduk tabi

Derken evlendik, çocuklarımız, torunlarımız oldu.
Buralara kök saldık bu sefer

Annem, 
Atatürk’ten Allah razı olsun
Bizi o kurtardı
Yeni bir hayat sağladı
diyordu.


Yorumlar

  1. Başkalarını bilmiyorum ama ben bu yazıyı okurken gözlerim doldu
    O güzel insanlar, O sıkıntıları çekmişler
    Benim Göçmenler hakkındaki görüşleri de daha iyi yönde gelişti. Teşekkür Ederim. Tarık Hocam

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet çok duygu yüklü bir hikaye idi. Bunu yazan kardeşimizin ellerine sağlık. 🙏 🌱🌴🥦 🍃🌿🌳🍀🎋

      Sil
  2. Güzel İnsan, Ne kadar güzel konulara değiniyorsunuz, Teşekkür ederim. Sizin yazılarınızı. Üniversitede okuyan bir kızım var ona da gönderiyorum
    Bana baba Tarık bey arkadaşın mı diye soruyor, Ben hayır diyorum.
    Umarım bir gün bir yerde karşılaşırız. Ali Suyusert _ İzmir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ali Bey, Umarım bir yerde karşılaşırız

      Bazen bankada sırada bekleriken sıram bana gelip vezneye gittiğimde
      Vezneci soruyor. sizi blog yazıyor musunuz diye evet deyince.
      Ben sizin yazılarınızı takip ediyorum diyor

      Bu beni çok mutlu ediyor 🙏 🌱🌴🥦 🍃🌿🌳🍀🎋

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Anneler Günü İçin 3 Derleme

Kağıt Bardak ve Makam

Yaşam Trenimiz

Bilge ve Cahil

Sultan Abdülaziz’in Dişi Ağrımamış Olsa idi. Gezi Parkı Davası Olmayacaktı. Niye Aron Angel İlgisi Var ve Belediye Seçimi

Afrika Niye Önemli

Unutulmaz Film Sahneleri ve Müzikleri _ 2

Hayattan, Edebiyattan, Tarihten ve Filozoflar gibi Ünlü Kişilerin Sözler ve Videolar Serisi _ 040

Bazen Önüne Gelecek Çok Büyük Fırsatı, Aslında Fırsat Olmadığını Görebilen Kişi Olmak. Sizi Sony Yapabilir

Film Önerim _ Bitmeyen Sınav (12th Fail) _ Biyografi _ Hindistan _ 2023 _ İmdb 9,1