Dünyada Ebeveynler Çocuklarının Ödevlerine Yardım Etmek İçin Haftada Kaç Saat Harcıyorlar ve Finlandiya Nasıl Bir Eğitim Veriyor
Ebeveynler çocuklarının ödevlerine yardım etmesi, yalnızca çocuklarının çok sevmelerinden kaynaklanmıyor.
Okullarda verilen eğitim düzeyinin yetersiz olduğunu düşünmelerinden de kaynaklanıyor
Dünyanın en iyi okullarına sahip, PISA da en başarılı öğrencilerin bulunduğu ülkelerde ise durum tam tersi.
Finlandiya, Estonya ve Japonya'daki anne ve babalar çocuklarının ödevlerine en az yardım edenler. Bu ülkelerdeki eğitim dünyada ilk 5 arasında ve sistemleri örnek olarak alınıyor.
1 - Finlandiya’da
zorunlu okula başlama yaşı 7. , Yaşları ne olursa olsun, çocuklar okula
kendileri yürüyerek ya da bisikletle gidiyor.
Fin kültürü çocukların bağımsız yetişmesini önemsiyor. Çocuklarını okula getirip götüren, ders çalıştıran ebeveynler diye bir şey yok.
Fin kültürü çocukların bağımsız yetişmesini önemsiyor. Çocuklarını okula getirip götüren, ders çalıştıran ebeveynler diye bir şey yok.
2 - Fin
eğitim müfredatı basit ve genel bir çerçeve tanımlamaktan
ibaret.
Öğrenciler, kendi ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda kendi eğitim, öğretim programlarını şekillendirme haklarına sahipler. Öğretmenler de öyle.
Öğrenciler, kendi ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda kendi eğitim, öğretim programlarını şekillendirme haklarına sahipler. Öğretmenler de öyle.
3 - Finli
öğrencilere eğitim hayatlarının ilk altı yılında hiçbir şekilde not verilmiyor.
Sekizinci sınıfın sonuna kadar not verme zorunluluğu yok ve öğrenciler standardize edilmiş bir sınav sistemine tabi değiller. Sadece 16 yaşlarındayken ülke genelinde bir sınava giriyorlar.
Sekizinci sınıfın sonuna kadar not verme zorunluluğu yok ve öğrenciler standardize edilmiş bir sınav sistemine tabi değiller. Sadece 16 yaşlarındayken ülke genelinde bir sınava giriyorlar.
4 - Öğretmenler
gün boyu sınıfta ortalama dört saat ders veriyor. Haftada iki saati ise mesleki
gelişimleri için eğitimlere katılmak için ayırıyorlar.
İlkokulda öğrencilerin ders dışı/teneffüs olarak
geçirdikleri zaman toplam 75 dakika.
Amerika’da bu oran 27 dakikaya kadar düşüyor.
Türkiye’de ise ortalama 45 dakika.
Amerika’da bu oran 27 dakikaya kadar düşüyor.
Türkiye’de ise ortalama 45 dakika.
5 - Tüm
öğretmenlerin en az mastır derecesi var
ve
Üniversite başarısı en yüksek %10’luk dilim arasından seçiliyorlar.
Öğretmenlik toplum gözünde statüsü en yüksek mesleklerden biri.
ve
Üniversite başarısı en yüksek %10’luk dilim arasından seçiliyorlar.
Öğretmenlik toplum gözünde statüsü en yüksek mesleklerden biri.
Finlandiya öğretmenleri başarılı-başarısız olarak
yargılamayan bir kültüre sahip.
Eksikleri bulunan öğretmenlerin, yeni eğitim-öğretim programlarıyla kendilerini geliştirmesinin önü açılıyor. Hiçbir öğretmenin performans nedeniyle işten atılma korkusu yok.
Eksikleri bulunan öğretmenlerin, yeni eğitim-öğretim programlarıyla kendilerini geliştirmesinin önü açılıyor. Hiçbir öğretmenin performans nedeniyle işten atılma korkusu yok.
6 - Öğrencilere
ödev verilmiyor çünkü öğrenmenin yeri okuldur. Her çocuğa bir birey olarak
değer veriliyor.
Çocuklardan biri yeterince iyi öğrenemiyorsa öğretmenleri bunu hemen fark ediyor ve çocuğun öğrenme programını onun bireysel ihtiyaçlarına göre düzenliyor.
Aynı şey, okula uyum göstermeyen, sıkılan ya da öğrenim durumu programın ilerisinde olan çocuklar için de geçerli.
Çocuklardan biri yeterince iyi öğrenemiyorsa öğretmenleri bunu hemen fark ediyor ve çocuğun öğrenme programını onun bireysel ihtiyaçlarına göre düzenliyor.
Aynı şey, okula uyum göstermeyen, sıkılan ya da öğrenim durumu programın ilerisinde olan çocuklar için de geçerli.
Öğretmenlerin yüksek eğitim düzeyi, çocukların her
türlü gelişimini gözlemleye bilmelerini ve esnek çözümler yaratabilmelerinin en
önemli nedeni.
İstatistiklere göre çocukların ortalama %30’u eğitim hayatlarının ilk dokuz yılında özel programlarla destekleniyor.
İstatistiklere göre çocukların ortalama %30’u eğitim hayatlarının ilk dokuz yılında özel programlarla destekleniyor.
7 - Fin
okullarında spora bol bol yer var ama spor karşılaşmaları yapacak takımlar yok.
Rekabet, üstünlük kazanmak Fin kültüründe değer verilen bir şey değil.
Rekabet, üstünlük kazanmak Fin kültüründe değer verilen bir şey değil.
8 - Finlandiya’da
özel okul yok ve eğitim harcamalarının tümü devlet tarafından destekleniyor.
Finlandiya’da okullar birbirleriyle rekabet etmiyor,
aksine dayanışıyor.
Okulların hemen hemen tümünün başarı düzeyi aynı. Bu yüzden okulun bir diğerine göre ayrıcalığı yok.
Okulların hemen hemen tümünün başarı düzeyi aynı. Bu yüzden okulun bir diğerine göre ayrıcalığı yok.
Eğitim “herkes için eşit imkanlar sağlamak” demek.
Eşitlik kavramına olağanüstü değer veriliyor.
Tüm çocuklar zeka ve becerileri ne olursa olsun aynı sınıflarda okuyor.
Eşitlik kavramına olağanüstü değer veriliyor.
Tüm çocuklar zeka ve becerileri ne olursa olsun aynı sınıflarda okuyor.
9 - Pek
çok Avrupa ülkesi ve Amerika’yla karşılaştırıldığında Finlandiya’da eğitime
ayrılan bütçenin daha fazlası sınıf ortamına yansıyor.
Çünkü öğretmenler de, yöneticiler de hemen hemen aynı maaşı alıyor.
Çünkü öğretmenler de, yöneticiler de hemen hemen aynı maaşı alıyor.
Bu yüzden
Finlandiya’da eğitim maliyetleri çok daha düşük.
Finlandiya’da eğitim maliyetleri çok daha düşük.
Yorumlar
Yorum Gönder