Einstein'ın İnandığı Spinoza'nın Tanrısı, Nasıl Bir Tanrı ve Nasıl Bir İnanç


Einstein'ın ABD Üniversitelerinde ne zaman konferans verse

Öğrencilerin ona en çok sorduğu soru şuydu;

Tanrı'ya inanıyor musun?
Einstein da hep şu cevabı verir;
Spinoza'nın Tanrı'sına inanıyorum

Spinoza'yı okumayan kişi bu cümleden bir şey anlamaz ve aynı yerde kalır

Spinoza’yı şu şekilde özetlenebilir;
Baruch de Spinoza 17.yy felsefesinin üç büyük “Rasyonalist” inden biri olarak kabul edilir, tabi ki Descartes ile birlikte.

Spinoza'nın Tanrısı ne diyor;
1. Dua etmeyi ve boşuna göğsüne yumruk atmayı bırak
2. Yapmanı istediğim tek şey dünyaya çıkıp hayatın tadını çıkartmandır
3. Eğlenmeni, şarkı söylemeni ve senin için yaptığım her şeyin tadını Çıkartmanı istiyorum
4. Kendi inşa ettiğin Tapınaklara gitmeyi de bırak
Oraların benim evim olduğunu söylüyorsun
Benim evim dağlarda, ormanlarda, nehirlerde, göllerde ve senin kalbindedir

5. Sefil hayatın için de beni suçlamayı bırak.
Çünkü ben sana Hiçbir zaman günahkar olduğunu, yanlışlarını, hatta cinselliğin kötü bir şey olduğunu söylemedim
O yüzden seni inandırdıkları her şey için beni suçlama

6. Benimle Hiçbir ilgisi olmayan ve anlamadığın halde sözde kutsal yazıları okumayı bırak

Gün doğumunda şahane bir manzarada, arkadaşının dostluğunda, küçük bir çocuğun gözlerinde beni okuyamıyorsan, henüz yazının bilinmediği bir devirde, benim adıma yazıldığı iddia edilen
Hiçbir kitapta beni bulamazsın

7. Bana güven
Ama önce kendine güven ve her şeyi benden istemeyi bırak


8. Benden korkmayı da bırak
Çünkü ben seni yargılamıyorum
Seni eleştirmiyorum
Sana sinirlenmiyor
Seni asla cezalandırmıyorum
Beni sadece SEVMEN yeterlidir

9. Benden özür dilemeyi de bırak
Çünkü affedilecek bir şey yok.
Eğer seni ben yarattıysam, seni özgür iradenle donattım
Sana benim verdiğim akıl ve iradeyle yaşıyorsan, seni nasıl suçlayabilirim?
Seni sen olduğun için nasıl cezalandırabilirim?
Bir yaratıcı bunu nasıl yapabilir?


10. Her türlü emirleri unut, her türlü yasayı unut
Bunlar seni manipüle etmek için
Seni kontrol etmek için
Senin suçluluk hissetmeni isteyenlerin kurgusudur
Bunlara inanma sadece kendi aklını kullan

11. Kendine saygı göster ve kendine yapılmasını istemediğin Hiçbir şeyi bir başkasına yapma

12. Senden tek istediğim hayatına dikkat etmendir

Çünkü hayat ne bir test
Ne bir basamak
Ne bir prova
Ne de cennete giden bir yoldur
Ben seni tamamen ÖZGÜR kıldım

13. Ödül yok
Ceza yok
Günahlar yok
Kimse kayıt yapmıyor
Kimse bunları saymıyor


14. Sadece SEVGİ var hayatta
Ancak hayatında bir cennet ya da cehennem yaratmak istiyorsan
Bunda tamamen özgürsün

Bu hayattan sonra ne olduğu hakkında sana bilgi veremem
Ama bir tavsiye verebilirim

Hiçbir şey olmadığını düşünerek yaşa

Düşünsene eğer bundan sonra diye bir şey yoksa
Sana verdiğim hayatı sevgiyle
Zevkini çıkara çıkara
Doya doya yaşamış olacaksın


Ama eğer sonrası varsa
Sana orada soracağım sadece
Eğlendin mi?
En çok neyi beğendin?
Yaşamın boyunca ne öğrendin
Hangi güzel şeyleri yaptın?
Olacaktır

Çünkü sen harikalarla dolu dünyadaki güzellikleri keşfedecek zekayla var edildin
Onları korumayı
Doğru kullanmayı
Geliştirip daha da güzelleştirmeyi becerecek güçtesin


Kendini izleniyormuş gibi hissedersen, neşeni göster
Minnettarlık mı hissediyorsun?
Bunu kendine, sağlığına, ilişkilerine

Sana ihtiyacı olanlara göz kulak olarak ifade et
Öğrendiklerini onlara aktar
Bildiklerini sevgiyle paylaş
Durmadan mucize bekleme


Mucize sen ve sana verilen hayat ile onu doğru yaşayabileceğin aklındır
Beni de aramayı bırak
Beni sadece kendinde bulabilirsin

Spinoza; en büyük eseri olan Ethica kitabında
“var olan nedir?” sorusunu yanıtlamaya çalışır

“Tanrı dışında hiçbir özdek var kabul edilemez ve hiçbir şey Tanrının dışında var olamaz ya da algılanamaz.”

Spinoza her şeyin, bir bakıma Tanrı “içinde” olduğuna inanır.
Ona göre; 
“Bir etkiye ilişkin bilgi kendi nedenine ilişkin bilgiye dayanır ve aynını içerir.”

Bu sav aslında 
Diyalektiğin “Her şey birbirine bağlıdır” ilkesiyle örtüşmektedir

Böyle yazılmış kutsal kitaplar insanlara sunulsaydı

Bu gün dünyanın ihtiyacı olan pozitif duygu yüklü bireylerin, soyut bir olgu olan SEVGİ ile başarabilecekleri şeyler daha mı çok olurdu acaba?

İnsan tutkuları yenerek Tanrıya ulaşır

Baruch Spinoza

“Spinoza'nın Tanrı Anlayışı” ya da “Ethica” Kitabından derlenmiştir


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Anneler Günü İçin 3 Derleme

Kağıt Bardak ve Makam

Yaşam Trenimiz

Bilge ve Cahil

Sultan Abdülaziz’in Dişi Ağrımamış Olsa idi. Gezi Parkı Davası Olmayacaktı. Niye Aron Angel İlgisi Var ve Belediye Seçimi

Afrika Niye Önemli

Unutulmaz Film Sahneleri ve Müzikleri _ 2

Hayattan, Edebiyattan, Tarihten ve Filozoflar gibi Ünlü Kişilerin Sözler ve Videolar Serisi _ 040

Bazen Önüne Gelecek Çok Büyük Fırsatı, Aslında Fırsat Olmadığını Görebilen Kişi Olmak. Sizi Sony Yapabilir

Film Önerim _ Bitmeyen Sınav (12th Fail) _ Biyografi _ Hindistan _ 2023 _ İmdb 9,1