Haluk Bilginer _ İyi Bir İnsan Olmayı ilgili Güzel Bir Anısı

Dokuz yaşındayım,
yıl 1960
Annem benim doğum günüm için pasta yapmış.
İlk defa o zaman mum üfleyip bir dilek tuttum. 

Dileğim de şu; o sıralar Yuri Gagarin uzaya çıkan ilk insan olacak. 
Ben de dedim ki, ne olur beni de yanına alsın…

O kadar inandım ki dileğimin gerçekleşeceğine
Ben bir çanta yapıp beklemeye başladım. 

Güya Sovyet elçiliğinden gelip alacaklar beni. 
Ama sağdan soldan duyuyorum onlar komünist diye. 

Diyorlar ki "amaann komünist onlar." "Olsun" diyorum, "ben de komünist olurum."

O sıralarda, bizim giriş katında üniversite öğrencileri oturuyor. 
Annem onlara da komünist diyor. 
Biliyorum onlar bizim kömürlükte kitap saklıyor. 
Ben gittim, yürüttüm bir tane. 
Nazım Hikmet’in şiirleri…

En kısasını buldum ezberledim. 
Dedim ki şimdi Ruslar gelirse, ben bu şiiri okurum onlara. 
Onlar da der ki tamam bu da bizden, götürürler beni.

Neyse…
Tarih 12 Nisan 1961
Uzay mekiği fırlatılacak,
Vostok 1…

Ama hala gelen giden yok. 
Ben diyorum unuttular herhalde beni. 
Mekik fırlatıldı, herkes dua ediyor; mekik atmosferi geçsin, uzaya çıksın diye.

Bir ben diyorum ki yarı yolda dursun dönsün beni alsın. 
Belki bir de Amerikalılar, Vostok’un uzaya çıkmaması için dua ediyordu.

Neyse…
Bütün gün radyonun başında içimden o şiiri okudum:

" Başım köpük köpük bulut,
içim dışım deniz,
ben bir ceviz ağacıyım Gülhane Parkı’nda,
budak budak,
şerham şerham ihtiyar bir ceviz.
Ne sen bunun farkındasın,
ne polis farkında. "

Ne zaman bu şiiri okusam uzaya gitmiş kadar olurum. 
Altmış beş yaşıma geldim. 
Geçen doğum günümde yine bir dilek tuttum, çocuk gibi. Yine imkânsız bir dilek tabi.

Ne diledim biliyor musunuz?
İyi bir insan olmayı...

Haluk Bilginer

Yaşamı

Bilginer, 5 Haziran 1954'te İzmir Seferihisar'da doğdu. Babası sigortacı Tahsin Bey, annesi ev hanımı Bedriye Hanım'dır. 
Çiftin üç çocuğunun ortancası olan Haluk Bilginer, İzmir Türk Koleji'nde eğitim gördü. 
Lise son sınıfta okulunun tiyatro koluna girdi ve Cahit Gürkan'ın öğrencisi oldu. 
Demokrat İzmir gazetesinin açtığı liseler arası tiyatro yarışmasında ilk ödülünü aldı. 
Jürideki tiyatro müdürü Ragıp Haykır'ın davetiyle, İzmir Devlet Tiyatrosu'nda konuk oyuncu olarak çalıştı.

Ankara Devlet Konservatuvarı'nda tiyatro öğrenimi gördü. 
Mezun olduktan sonra İngiltere'ye giderek Londra Müzik ve Drama Sanatları Akademisi'nde (LAMDA) ileri tiyatro öğrenimi gördü. 
1980 ile 1991 arasında İngiltere'de çeşitli tiyatrolarda rol aldığı oyun ve müzikallerden başlıcaları: 
My Fair Lady, Kafkas Tebeşir Dairesi, Macbeth, Pal Joey, Belami (West End'de Ken Hill'in) Phantom of the Opera.

1987 yılında Gecenin Öteki Yüzü adlı film çekimi için İstanbul'a geldi. 
Hayatını bir süre İstanbul-Londra arasında sürdürdü. 
1990 yılında Ahmet Levendoğlu ve Zuhal Olcay ile Tiyatro Stüdyosu'nu kurdu. 
Tiyatro Stüdyosu'nun Aldatma (Harold Pinter), Kan Kardeşleri (Willy Russell), Derin Bir Soluk Al (Ben Elton), Çöplük (Turgay Nar), Histeri (Terry Johnson) ve Balkon (Jean Genet) oyunlarında başrolleri üstlendi.

1992'de Zuhal Olcay ile evlendi. Çift, birlikte Hollywood'da "Indiana Jones" dizisinde, Türkiye'de de Yavuz Özkan'ın "İki Kadın" filminde rol aldı. 
Bilginer, 1996'da Tomris Giritlioğlu'nun 80. Adım filminde, ardından "İstanbul Kanatlarımın Altında", "Usta Beni Öldürsene" ve "Masumiyet" gibi ödüllü filmlerde rol aldı. 
1993'te Türkiye'nin ilk reality showu olan[kaynak belirtilmeli] Sıcağı Sıcağına'yı sundu.

Haluk Bilginer ve Zuhal Olcay, bir tiyatro salonu sahibi olmak için Odeon Sineması'nı kiralayıp inşaata başladı; 
1996'da çıkan yangından sonra 1999'da Moda'da baştan yaptıkları bir salonda Oyun Atölyesi'ni kurdular. Çift, 2004 yılında boşandı.

2006 yılında müzik sanatçısı Aşkın Nur Yengi ile evlenen Bilginer'in bu evlilikten Nazlı adında bir kızı bulunmaktadır. 
2012 yılında Aşkın Nur Yengi ile boşanmıştır.

Rol aldığı filmler

YılFilm adıRolüAdaylıklar/ödüller
1986Half Moon Street
1987IshtarGerilla lideri
Lionheart
1990ÖlürayakÖmer
1991Kara Sevdalı BulutAtila
Memories of Midnight
1992İki KadınMetin
1996İstanbul Kanatlarımın AltındaEvliya Çelebi
80. AdımSavcı
1997Nihavend MucizeErol
MasumiyetBekir1997 Antalya Altın Portakal Film Festivali, En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu Ödülü
1998 Ankara Uluslararası Film Festivali, En İyi Erkek Oyuncu Ödülü
1998 Jean Carment Ödülü
Usta Beni ÖldürseneAaron
1999Harem SuareAbdülhamid
Güle GüleKasap
2000FasulyeBilge Dede
2001Filler ve ÇimenSabit Üzücü
Buffalo SoldiersTürk
2003HititlerIII. Hattuşil
Neredesin FiruzeHayri2004 Sadri Alışık Ödülleri, En İyi Erkek Oyuncu Ödülü
2005Hırsız Var!Seçkin
2006Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü?Karagöz2006 Ankara Uluslararası Film Festivali, En İyi Erkek Oyuncu Ödülü
Kısık Ateşte 15 DakikaMuhtar
2007PolisMusa Rami2007 Ankara Uluslararası Film Festivali, En İyi Erkek Oyuncu Ödülü
2008 Yeşilçam Ödülleri, En İyi Erkek Oyuncu Adayı
2008Devrim ArabalarıNecip
Güneşin OğluAlper Canan
2009The InternationalAhmet Sunay
Suluboya
7 Kocalı HürmüzKuşçu Cebrail
2010New York'ta Beş MinareHacı Gümüş
2011W.E.Muhammed El Fayed
2012The Reluctant FundamentalistNazmi Kemal
Çanakkale ÇocuklarıKasim
2014RosewaterBaba Akbar
Kış UykusuAydın47. Sinema Yazarları Derneği Ödülleri En İyi Erkek Oyuncu Performansı
2016Kırık Kalpler BankasıYusuf Yağmur
Ben-HurSimonides
2017Cingöz RecaiMehmet Rıza
Eski Kocam(ız)Nick
Osmanlı SubayıHalil Bey
TrendyHasan
RefugeAhmet
2018HalloweenDr. Ranbir Sartain
2020Nuh Tepesiİbrahim
9 Kere LeylaAdem
2021AzizlerErbil

Seslendirme

YılFilm adıRolüAdaylıklar/ödüller
1995Oyuncak HikayesiBuzz LightyearTürkçe dublaj
1999Oyuncak Hikayesi 2Buzz LightyearTürkçe dublaj
2014Evliya Çelebi ve Ölümsüzlük SuyuEvliya Çelebiseslendirme

Başta Türk Telekom olmak üzere çeşitli reklam filmlerinde de seslendirme yapmıştır/yapmaktadır.

Televizyon dizileri

YılDizinin adıRolüAdaylıklar/ödüllerNotlar
1985EastEndersMehmet Osman107 Bölümde oynadı.[3] (1985-1989)
BergeracAhmedBir bölümde oynadı.[4] (1985)
1991Safiye'dir Kızın Adı
1987Ateşten Günler
Gecenin Öteki Yüzü
1993Son Söz Sevginin
1992BorsaReha Çalık
The Young İndiana Jones ChroniclesAlbay İsmet BeyBir bölümde oynadı.[5]
1994Gülşen Abi
1997Medeni Haller
1998Eyvah Kızım BüyüdüSedat
Eyvah BabamSedat
2001Tatlı Hayatİhsan Yıldırım
Cesur KuşkuCesur
Karanlıkta KoşanlarAli
2002Ti ShowRobot Memduh
Spooks[6]Emre ÇelenkBir bölümde oynadı.[7]
2004Sayın BakanımSamim Bayraktar
2005Yine de AşığımAli
2007Sevgili Dünürüm
2008Nerede KalmıştıkAteş
2009Sıkı DostlarHikmet
2010EzelKenan Birkan
Üvey İkizler
Cuma'ya KalsaCuma
2011İstanbul'un AltınlarıReşat Altın
2012Acayip HikayelerSinanKonuk oyuncu
Hayatımın RolüMüşfik
2014KaçakUstura Faysal2. sezon
2016New BloodJohn Malik
2017Kara YazıOğuz

İnternet dizileri

YılDizinin adıRolüAdaylıklar/ödüllerNotlar
2016MasumCevdetBluTV
2017ŞahsiyetAgâh Beyoğlu47. Uluslararası Emmy Ödülleri, "En İyi Erkek Oyuncu" ÖdülüPuhuTV
2020Alex RiderDr. Hugo GriefAmazon Prime
2021Şeref BeyŞerefExxen



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Anneler Günü İçin 3 Derleme

Kağıt Bardak ve Makam

Yaşam Trenimiz

Bilge ve Cahil

Sultan Abdülaziz’in Dişi Ağrımamış Olsa idi. Gezi Parkı Davası Olmayacaktı. Niye Aron Angel İlgisi Var ve Belediye Seçimi

Afrika Niye Önemli

Unutulmaz Film Sahneleri ve Müzikleri _ 2

Hayattan, Edebiyattan, Tarihten ve Filozoflar gibi Ünlü Kişilerin Sözler ve Videolar Serisi _ 040

Bazen Önüne Gelecek Çok Büyük Fırsatı, Aslında Fırsat Olmadığını Görebilen Kişi Olmak. Sizi Sony Yapabilir

Film Önerim _ Bitmeyen Sınav (12th Fail) _ Biyografi _ Hindistan _ 2023 _ İmdb 9,1