İş Bulamadı. Ama Holding Sahibi Oldu


Ortaokuldayken rüyalarımda mimar olmak vardı. 
Muhteşem, sıra dışı bir mimar olan Amerikan mimar Frank Lloyd Wright’ın hayatını anlatan bir kitap okudum; 

The Fountainhead (Hayatın Kaynağı – Ayn Rand).
Rüyalarıma girdi o kitap ve Wright gibi meşhur mimar olacağım dedim. 
Fakat sonra 1942’de Varlık Vergisi geldi ve mahvolduk. 

Evin eşyası satıldı. 
Babam Aşkale’ye gitti, döndüğünde kırık bir adam geldi: 
41 yaşında, beyaz saçlı, mahvolmuş bir adam.

Bir daha kendine gelemedi. 
İki üç sene Ankara’dan büyükbabamdan gelen paralarla yaşadık, berbat yıllardı bunlar.

Tabii mimarlık hayalleri filan bir kenara atıldı
Karaköy’de bir şirkette git-gel işlerine başladım;
Çay götür, börek al, telgrafhaneden telgrafları getir…

Sonra, bir kanun geçti ve gayrimüslimler de subay olabilir dediler. 
Hemen askere gittim, yedek subay oldum. 

Orada benim İngilizce bildiğimi zannettiler, halbuki ben Fransızca biliyordum. 
Beni Amerikalı bir binbaşının yanına verdiler;
O İngilizce konuşuyordu, ben Fransızca cevap veriyordum. 

“Sen bana İngilizce öğret” dedim, “tamam” dedi ve 6 ay içinde adamdan İngilizce öğrendim.

İngilizce öğrenerek askerlikten çıktım
Volvo kamyonlarının ithalatını yapan bir şirkete girdim. 
Bir süre çalıştım. 
Ben burada hayatımı bitiremem, bir şeyler öğrenmem lazım dedim ve İsveç’e gitmek istedim. Yıl 1949.

Çünkü İsveçli mühendislerle, teknisyenlerle bir araya geliyordum. 
Bu arada kataloglardan filan İsveç’e bakıyorum,
“Aman!” diyorum

İsveç rüyalarıma giriyor. 
İsveç Konsolosu’na
O zaman konsolosla temasımız vardı. gittim. 

Ben İsveç’e gitmek istiyorum, bana bir iş bul dedim,
Ne biçim iş?” dedi.
Bu gece düşüneyim ne biçim iş” dedim. 

Hayatta ne iş yapayım? 
Eve gittim, Popular Mechanics (Popüler Mekanik) diye bir mecmua vardı, aylık.

Amerika’dan gelirdi, eskiciden alırdık, ucuz olsun diye. 
Onu karıştırmaya başladım.
O zamanlar correspondance (yazışma) ile meslek öğreten bir sistem vardı. 

Mektup yazıyorsun, imtihan ediliyor, muslukçuluk, elektrikçilik, teknisyenlik alanlarında sana diplomamsı bir belge veriyorlar. 

Ben de bunun olabileceği mesleklere bakarken, orada air conditioning (havalandırma) gördüm.

Aman Allah! 
Havayı ayarlama! 
Ulan, çok heyecan verici! “Tam bana göre” dedim ve işte orada bu işi seçtim! 

Gittim Konsolosa, “ben havalandırma teknisyeni olacağım” dedim, “tamam” dedi.

Dostlarına mektup yazdı.
Bir ay sonra cevaplar geldi: “İsveç soğuk bir ülke. Air conditioning bizde yok.” 

Fakat biri dedi ki; 
“Bu yok ama lokomotif fabrikalarında kaynakçılara ihtiyaç var, kaynakçı olur musun?”, “olurum!” dedim. 

Diyorsun ya “meslek nasıl seçilir?”; açlık sana meslek seçtirir!
Gittim İsveç’e ve kaynakçı oldum. 
3 sene orada kaldım, çok iyi İsveççe öğrendim. 
E ama hayat boyu kaynakçı kalamayız. 
Buraya döndüm, iş aradım.

“Havalandırma teknisyeni” diye bir sıfat buldum kendime ama kimse bana iş vermiyordu
Çünkü diplomamı soruyorlar, e yok. 

Hem teknisyen hem diploması yok. 
3 ay iş aradım, bulamadım ve depresyona girdim: 
Kimse bana iş vermiyor, ben bir boka yaramayan bir adamım. 

Sonra babam; “Oğlum kendi işini kur” dedi. 
Tamam ama diplomaya ihtiyacım var. 
Etrafa baktım ve Üzeyir Garih ile tanıştım. 

Üzeyir, o zamanın ısıtma havalandırma yapan tek şirketinde; 
Todori Karakaş’ın Tokar adlı şirketinde başmühendis olarak çalışıyordu. 

Konunun ustasıydı, havalandırmayı bilen nadir adamlardan biriydi. 
Ustayı buldum ve 2 ay boyunca Üzeyir’in kafasının etini yedim.

Dedim ki, “bırak bu işi, gel benimle ısıtma-havalandırma müteahhiti olalım.” 
İkna ettim ve onunla yola çıktık. 
İşte böyle, meslek biraz da doğru adamı seçip onu tavlamakla başlar. 
Sonrası malum…

O tekniğini yürüyordu, ben ticaretine bakıyordum. 
“Paradan anlayan adam” rolündeydim. 
İlk işimiz de Bedri Pensoy’un binasının ısıtılması idi. 

Bedri Pensoy, Bozkurt Mensucat’ı kuran ve Vehbi Koç ile ortak olan adamdır. Çanakkaleli bir Yahudi. 
Çok efendi bir adamdı. 

Onun 5 katlı binasını sıcak hava ile ısıttık. 
Herkes merakla seyretti çünkü soba yok, radyatör yok ama oda ısınıyor.

Bedri Pensoy bize güvenmedi
Çünkü ben ısıtma işini almak için onun oğlunu kandırmıştım

Oğlu Saint Michel’den sınıf arkadaşımdı. 
Bir gün hava kanallarını çekerken binayı geziyordum, baktım her odada bir delik bırakılmış. 

Bedri Bey’e sordum; “O delikler ne?” Dedi ki; “soba borusu.” 
“Biz havayla ısıtıyoruz senin sobaya ihtiyacın olmayacak ki” dedim. 

“Hahaha” dedi; 
“sen oğlumu tavladın, sen beni tavlamadın ki. Bilmediğim boktan bir tesisat yapacaksın, 

O bizi yarı yolda bırakacak kış ortasında, soğukta kalacağız. 
Ben her odaya soba koyup öyle ısıtacağım her yeri.

Ve adamı haklı buldum. Haklı, çünkü kimsenin yapmadığı bir sistemdi bu. 
Üzeyir’e anlattım.
Merak etme biz ısıtacağız bu binayı” dedi. 
Ve ısıttık, başarılı olduk.

Hayat öyle bir şey ki
Senin çalışma kulvarınla ilgili olmayan bir dal gelir önüne ve sen onu bir şekilde kendi faaliyetinle bağlayabilirsen;

Oraya da bir enerji aktarırsan o senin ilave bir dalın olabilir.
Bunun izahı şöyle;

Biz mesela 2007’de ben 80 yaşındayken Alvimedica’yı kurduk. 
Stent, kalp tedavisinde kullanılan balon üretiyoruz. 
Havalandırmadan sonra inşaat işine girdik

İçimdeki mimar olma ukdesi depreşmişti. 
Sonra enerji işine girdik. 
Klima ile havalandırmayı ayırdık, Carrier ile ortak olduk.

İshak Alaton

Yorumlar

  1. İshak Alaton ve Üzeyir Garih, Türkiye çok değer kattılar. Işıklar içinde uyusunlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sadece sanayi kurarak, iş imkanı vererek değil, Çok bilgili insanlar idi. Her yerde bilgilerini insanlar ile paylaşırlardı

      Sil
    2. Üretime ,öğrenmeye gönül vermiş kişiler ,ışıklar içinde uyusunlar …..

      Sil
  2. Adamadan ne azim varmış. Ne kadar uğraşmış bir yereler gelmek için

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir hedefi vardı. O hedefe gitmek için oturup beklemeyip, İmkanların oluşması için fırsatları kollamaya çalışmış

      Sil
  3. Bazı insanlarımız onların Yahudi kökenli olmalarından dolay has etmiyorlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu iki insan ne yapmış
      Şirket kurmuşlar
      Vergi vermişler
      İş imkanı yaratmışlar
      İhracat yaparak Türkiye ye Döviz kazandırmışlar

      Ben böyle insanlar önünde saygı ile eğilirim
      Din ve milleti ne olursa olsun

      Sil
  4. Tarık Hocam, Avustralya dan selamlar. Yahudiler Türkiye'yi terk etmemiş olsalar idi. Türkiye daha ileri olurdu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende Adana dan Selamlar, Bende aynı düşüncedeyim.
      Keşke Atatürk Almanya'daki Tüm Yahudileri Türkiye getirme imkanı bulsa idi.

      Gelenlerin de savaştan sonra tekrar Türkiye'yi Terk etmemiş olsalardı

      Sil
  5. Adamlar çalışkanlar, 80 yaşında bile çalışmaya devam etmiş

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Böyle insanların çalışması para hırsından değil. Bir işii daha iyi nasıl yaparız ve Şirketimizi nasıl daha kalıcı yaparız

      Sil
  6. İshak beyden şunu öğrenmiş olduk. Göremediğimiz fırsatları hissedeceksin ki, Onun fırsat olduğunu anlayacaksın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İshak bey, Konuşmacı olarak katıldığı toplantılarda çok şeyleri öğretti insanlarımıza, Çok değerli bir aydın idi.

      Sil
  7. Tarık Hocam, Üzeyir beyin konuşmacı olduğu br toplantısına katılmış idim. O zaman adama hayran kaldım. Tam bir beyin

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok bilgili ve Aydın birisi idi. Öldürülmemiş olsa daha çok şeyler katacaktı Türkiye'ye
      Evet o öldü ama
      Türkiye çok şey kayıp etti

      Sil
  8. İshak bey, Zonguldak madenlerin kapatın ve tüm işçileri de emekli edin demişti

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Niye dedi;
      O zamanlar iktidarlar, seçim kazanmak için herkesi kömür madenlerine aldılar
      Sendikalar da sürekli zam istediler
      İşçilerin maaşları çok oldu.
      Tamam işçilerin maaşları çok olabilir sorun yok
      Ama
      Verimlilik nedir
      Adam dedi ki
      Sen işçilere şu kadar para veriyorsun
      Sen şu kadar kömür çıkarıyorsun
      Sen bundan şu kadar zarar ediyorsun

      Sen bunu kapat
      Oradaki 1 yıllık işçi bile olsa onu da emekli et
      Sen sonuçta karlı oluyorsun

      Çünkü o kadar çok zarar ediyorsun ki
      Bunun altından kalırsın dedi

      Bana göre doğru dedi

      Sil
  9. Bu Yahudiler ne bu kadar zekiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yahudiler tüm milletler gibi aynı akla sahip
      Çünkü onlar da insanlar

      Ama

      Onlar çok çalışkan ve çok okuyorlar
      Bunun zeki ile ilgisi yok
      ÇALIŞMA ve KENDİLERİNİ GELİŞTİRME ile ilgili

      Sil
  10. Sevgili İshak Alaton ve Üzeyir Garih benim ilk patronlarımdi. Alarko da 4 yıl çalıştım.
    Alaton gerçek bir sosyal demokrat idi aynı zamanda.
    (A.İ.K.)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hemi patron olması hemde sosyal demokrat olması biraz zor ama bazen böyleleri de çıkıyor

      Sil
  11. Tarık Hocam. Böyle değerli iş insanlarımızdan başkalarını da yazarmınız ne kadar iyi olur
    Senden okumak daha iyi oluyor, Renklendiriyorsunuz ve Resimleme
    En önemlisi de bana Whatsapp dan geliyor, Onu sevdiklerime göndermem çok kolay oluyor
    Emeklerine sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aklımda yazacak o kadar şeyler var ki
      Tabi ki, yazarım
      İş insanı demek insanları köle gibi çalıştıran demek değildir.

      Vergi veren
      İş imkanı yaratan
      Ülkeye katma değer katan demek

      Tabii ki devleti soyan, İşçilerin hakkını vermeyenler iş insanları hariç

      Sil
  12. Alarko'da 4 yıl çalıştım. 15 yıldan fazla bayiliklerini yaptım. İyi tanırım. Üzeyir Bey ile çok karşılaştım. Birçok kez konferanslarını dinledim. Her sene bayii toplantılarına katılır ve konuşma yapardı, hayat dersi verirdi hepimize. İshak Bey'in İsveç'te bir süre kaldığını biliyordum ama gidiş macerasını bilmiyordum. Sağol Tarık 👍 (E.E. _ Ankara)

    YanıtlaSil
  13. Adamda bir sefer dil öğrenme yeteneği var.
    Nereye gitse o dili öğreniyor. Bizlere 12 sene ingilizce öğretiyorlar. bir yabancı ile karşılaştığımızda bir cümle bile kuramıyoruz

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Anneler Günü İçin 3 Derleme

Kağıt Bardak ve Makam

Yaşam Trenimiz

Bilge ve Cahil

Sultan Abdülaziz’in Dişi Ağrımamış Olsa idi. Gezi Parkı Davası Olmayacaktı. Niye Aron Angel İlgisi Var ve Belediye Seçimi

Afrika Niye Önemli

Unutulmaz Film Sahneleri ve Müzikleri _ 2

Hayattan, Edebiyattan, Tarihten ve Filozoflar gibi Ünlü Kişilerin Sözler ve Videolar Serisi _ 040

Bazen Önüne Gelecek Çok Büyük Fırsatı, Aslında Fırsat Olmadığını Görebilen Kişi Olmak. Sizi Sony Yapabilir

Film Önerim _ Bitmeyen Sınav (12th Fail) _ Biyografi _ Hindistan _ 2023 _ İmdb 9,1