Kağıt Bardak ve Makam


Eski bir bakandan bir konferansta konuşma yapması istenmişti.
Elinde kağıt kahve bardağı ile kürsüye çıktı

Konuşmasına başladı.
Ama kafasının başka yerde olduğu anlaşılıyordu

Daha bir iki cümle söylemiş iken durdu 
Kahve bardağından bir yudum aldı 
Sonra bir süre bardağı kaldırıp baktı.


Derin bir nefes aldı ve;
“Biliyor musunuz ne düşünüyorum?” diye sordu
"Bu konferansta geçen yıl da, hem de aynı kürsüde konuşmuştum.

Tek bir fark vardı;
O zaman hala bakanlık görevim sürüyordu.
Buraya gelirken bana business class bileti alınmıştı.

Hava alanında beni bir limuzin ve eskort araba bekliyordu.
Beni önce bir otele götürmüşlerdi.
Otel müdürü otelin kapısında karşılamış ve kral dairesine çıkarmıştı.

Ertesi sabah lobide benim odadan inişimi bekleyen bir heyet vardı.
Yine aynı limuzinle beni bu salona getirmiş 
Özel bir kapıdan içeri almışlardı.

Çok şık bir bekleme odasında konferans saatini beklerken 
Porselen bir bardakta kahve ikram etmişlerdi.

Sonra beni salona aldılar ve en ön sırada ayrılan yerime geçmiştim.

Eski bakan derin bir nefes aldı 
Seyircilere gülerek bir süre baktı ve devam etti.
“Fakat bu yıl karşınızda bir bakan olarak bulunmuyorum.”

Bir an durdu ve sonra 
Dün buraya kendim aldığım uçak bileti ile uçtum. 
Beni hava alanında kimse karşılamadı. 

Otele taksi ile geldim.
Odama kendim çıktım.
Sabah buraya yine taksi ile geldim.
 

Kapıdan girerken güvenlikten geçtim 
Hüviyetimi alıp listede olduğuma emin olmadan salona almadılar bile.

Sonra bulabildiğim yere oturdum. 
Canım kahve istedi ve görevliye sordum;

Bana dışarıda kahve makinesi olduğunu söyledi. 
Ben de çıkıp şu gördüğünüz kağıt bardağa kahveyi kendim doldurdum.

Seyirciler gülmeye başlamıştı.

Sanıyorum geçen yıl porselen bardak bana sunulmamıştı.
Makamıma sunulmuştu.
Benim asıl bardağım işte bu.

Konuşmanın bu noktasında gülüp alkışlayan seyircilere kahve bardağını kaldırıp gösterdi.

Alkışlar bitince de şunları söyledi:
Size verebileceğim en iyi ders bu işte. 
Bütün o övgüler, hizmetler, avantajlar rütbeniz, rolünüz, makamınız içindir

Hiç biri size ait değildir.
Ve bir gün görevinizi bitirdiğinizde
Porselen bardak bile halefinize verilir

Kaynak:
Simon Sinek / “Leaders eat last” kitabından derlenmiştir.



Yorumlar

  1. Makam insana şeref verirse,
    Makamı elden giden insan “şerefsiz” kalır... ( Giresun Hasan Ha.)

    YanıtlaSil
  2. İnsan makama şeref verirse,
    Makamı da elden gitse de bıraktığı “şeref” kalır...( Giresun Hasan Ha.)

    YanıtlaSil
  3. Kişi mevkiden dolayı yücelmez,
    Mevki ancak insanın halk için çalışması ile değer kazanır...( Giresun Hasan Ha.)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Hasan bey, 3 yayınladığınız paylaşım güzeldi. Teşekkür Ederim
      🙏 🍃🍀🌱🌴🌿🥦🌳🎋

      Sil
    2. Burada asıl önemli olan hususu atlamayalım, lütfen. Bazı toplumlarda “ Ye Kürküm, ye!”, anlayışı yaşam biçimi olarak insanları etkisi altına almıştır. Kişi, makamını ne kadar iyi temsil ederse etsin gördüğü ilgi makamı sayesindedir. Bu durum, ne yazık ki az gelişmiş toplumlarda kaderdir.

      Sil
    3. Hocam buna en güzel sözü "Doğan Cüceloğlu" demiş

      "Makam, mevki, rütbe, unvan; bunların hepsi cekettir. Ceketi asar bir yere gideriz. Arkamızda sadece insanlığımız kalır ve öldüğümüzde sadece çıplaklığımızı götürebiliriz bu dünyadan."

      Sil
  4. Küçük insanlar bir makama gelince büyüklenir.
    Makam gidince onlar da kalmazlar.

    Büyük insanlar bir makama gelince ona değer katarlar,
    Makam bile küçük kalır.

    Makamdan gidinceyse ne eksilir, ne de çoğalırlar. (Erzincan Polat Te.)
    Oldukları gibi kalırlar.

    YanıtlaSil
  5. İnsanın en büyüğü,
    En yüksek mevkide iken tevazu gösteren
    Kudret sahibi iken affeden
    Kuvveti olduğu vakit adaletle hareket edendir. (Bor Atilla Re.)

    YanıtlaSil
  6. Mevkilerini para ile satın alan kimseler
    Masraflarını geri almak yoluna düşerler.
    Aristoteles

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aristoteles bu sözleri 2400 sene önce söylemiş

      Demek ki
      İnsanlarda değişen hiçbir şey yok

      Bundan 2400 sene sonra da Mevkiler para ile satın alınacak demektir
      Ne kadar üzücü değil mi?

      Sil
  7. Makamını kaybedersen üzülme!
    Güneş de her sabah doğar ve akşam batar.
    Platon

    YanıtlaSil
  8. Kişi kendini tanıtırken mesleğini ön plana çıkarıyorsa
    Demek istiyordur ki;

    Aslında ben malın önde gideniyim ama
    Her ne hikmetse mevki sahibi oldum.
    (Bolu Arzu Pi.)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Arzu Hocam. Biraz biraz ağır tespit olmuş. Bana göre

      Sil
  9. Bulunduğumuz mevkileri
    Kendi kötü davranışlarımız alçaltıyor.
    William Shakespeare

    YanıtlaSil
  10. Hiçbir makam âdi değildir; âdi olan insanlar.
    Necip Fazıl Kısakürek (Aksaray Mustafa Gö.)

    YanıtlaSil
  11. Makam hırsı, insanların başlıca dürtüsüdür.
    Yükselme ümidi oldukça, herkes liyakatını göstermeye çalışır;

    Fakat bir kere en yüksek dereceye vardıktan sonra da
    Rahattan başka bir şey düşünülemez. Napolyon (Malatya Sema Uy.)

    YanıtlaSil
  12. Her şeyin ta tepesine çıkmak iyi şeydir;
    Ama tepeler ıssızdır, soğuktur, ebedi karlarla kaplıdır.
    Andre Maurois

    YanıtlaSil
  13. Yüksek mevki ve zenginlik
    Genelde bütün insanların arzusudur;

    Fakat bunlara erişmek
    Muhafaza etmek kadar güç değildir.
    Han Yu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Han Yu (Neokonfüçyüsçülüğün gelişimini önemli ölçüde etkilemiş olup Çin edebi geleneği üzerindeki etkisi nedeniyle Dante, Shakespeare veya Goethe ile karşılaştırılan bilge)

      O bile Mevki ve Makam hakkında yazma gereği duymuş

      Sil
  14. Mevki
    İnsanın ya iyiliğini
    Ya da kötülüğünü meydana çıkarır.
    Francis Bacon

    YanıtlaSil
  15. Beyinsiz ve haysiyetsiz olanlara gerçeği öğretmek için boşuna vakit harcama.
    Onlarsa belâlarını bulacaktır.

    Sen vakit kaybetmeden bir baltaya sap olmaya çalış.
    Bir baltaya sap olmak demek, millete hizmet edecek bir yer, bir su başına geçmek demektir.

    Makamlar, mevkiler ancak Türk milletine yararlı olabilmek içindir.
    Hüseyin Nihal Atsız (Kozan Alparslan Kö.)

    YanıtlaSil
  16. Vicdanlı ve dürüst olmak, hesaplı olmaktan iyidir.

    Hesap insanı makam sahibi yapar da
    Vicdan daha önemli bir işe yarar, insanı insan yapar.
    Friedrich Nietzsche (Alanya Çiğdem Do.)

    YanıtlaSil
  17. Bir insanın hür olup olmadığını anlamak için mevkiine bakma
    İş tersinedir
    Makam yükseldikçe o makamın sahibi, daha çok esirdir.
    Epiktetos (Çanakkale Mehmet Ol.)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Epiktetos ne kadar sade anlatmış
      Makamın o kadar esiri oluyorlar ki

      O mevkiyi bırakmamak için ellerinden geleni yapıyorlar
      En güzel örnekleri
      Siyasi parti başkanları
      Oda başkanlar vs

      Sil
  18. Merhaba Tarık Hocam, Nereden bulursun böyle güzel ders verici hikayeleri. Ellerine Sağlık
    (Denizli Ahmet Tan)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Ahmet Bey

      Çok okuyup, Araştırır ise bulunuyor
      Daha nice güzellikler yayınlamayı bekliyor

      Sizlerin beğenisini alınca
      Daha çok araştırma yapıyorum

      Umarım beğendiklerinizi dostlarınızla baylaşırsanız
      Beni mutlu edersiniz
      🙏 🍃🍀🌱🌴🌿🥦🌳🎋

      Sil
  19. Selam Tarık Bey
    Son paylaşımlarınız aşırı güzel olmaya başladı.
    Hiç birisini duymamıştım. Sizin sayeniniz de bende bilgilenmiş oldum
    Emeklerinize Sağlık (Keşan Hüseyin Kaya)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür Ederim Hüseyin Bey

      Paylaşımlarımı okumanız ve mümkünse paylaşmanız beni çok mutlu eder.
      🙏 🍃🍀🌱🌴🌿🥦🌳🎋

      Sil
  20. Malesef günümüzde makam varsa sende varsın makam yoksa sende yoksun
    (Esk. Cumali Öz.)

    YanıtlaSil
  21. Makam, mevki, rütbe, unvan; bunların hepsi cekettir.
    Ceketi asar bir yere gideriz.
    Arkamızda sadece insanlığımız kalır ve öldüğümüzde sadece çıplaklığımızı götürebiliriz bu dünyadan.
    Doğan Cüceloğlu

    YanıtlaSil
  22. Maalesef, çarpıcı bir örnek. 👍🏼Kişi aynı, davranışlar farklı (Mersin Asuman)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Asuman Hocam

      Aristoteles bu sözleri 2400 sene önce
      Mevkilerini para ile satın alan kimseler
      Masraflarını geri almak yoluna düşerler.

      Demek ki
      İnsanlarda değişen hiçbir şey yok

      Bundan 2400 sene sonra da Mevkiler para ile satın alınacak demektir
      Ne kadar üzücü değil mi?

      Sil
    2. Gerçekten üzücü😟

      Sil
  23. Çok doğru bir tespit aynen öyle (Ank. Hamit Ka.)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Albayım. Tespitler doğru da. Böyle olmamasını sağlayacak Adalet mekanizması dünyada hiç bir ülkede yok. Güce tapınma her toplumda var. Maalesef

      Sil
    2. Malesef Vefa denen şey yok

      Sil
    3. "Vefa" kelimelerde kaldı. Onun ne mana geldiğini bir zaman gelecek bilmeyecekler

      Sil
  24. Tarık bey sayende çok şeyler öğreniyoruz.bizleri aydınlattığın için çok teşekkür ediyorum (Adana Ahmet Gö.)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Ahmet Abim

      Senin bana çok iyiliklerin var*
      Ölünceye kadar unutmam imkansız

      Ne mutlu bana senin gibi değer verdiğim abime bilgi bakımından bir yararım olmuş ise
      🙏 🍃🍀🌱🌴🌿🥦🌳🎋

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Anneler Günü İçin 3 Derleme

Yaşam Trenimiz

Bilge ve Cahil

Sultan Abdülaziz’in Dişi Ağrımamış Olsa idi. Gezi Parkı Davası Olmayacaktı. Niye Aron Angel İlgisi Var ve Belediye Seçimi

Afrika Niye Önemli

Unutulmaz Film Sahneleri ve Müzikleri _ 2

Hayattan, Edebiyattan, Tarihten ve Filozoflar gibi Ünlü Kişilerin Sözler ve Videolar Serisi _ 040

Bazen Önüne Gelecek Çok Büyük Fırsatı, Aslında Fırsat Olmadığını Görebilen Kişi Olmak. Sizi Sony Yapabilir

Film Önerim _ Bitmeyen Sınav (12th Fail) _ Biyografi _ Hindistan _ 2023 _ İmdb 9,1