Neme Gerek Söylemler Devletlerin Sonu Getirir

Kanuni Sultan Süleyman’ın aklına takılan
Onun içini kemiren bir soru vardır.



Çok güçlü bir duruma getirdiği Osmanlı Devleti’nin akıbetini hayâl eder, günün birinde 
Osmanoğulları da inişe geçer
ökmeye yüz tutar mı? diye..

Bu sorunun cevabını almak için dönemin ünlü Türk alimi Yahya Efendi’ye Sadrazam ile bir pusula gönderir. 
O zaman Bilgi sahibine önem verilirmiş adama ulak olarak Sadrazamı "Başbakanı" gönderiyor.

Pusulada;
Sen, ilmiyle amel eden bilge birisin…
Bizi de aydınlat.
Bir devlet hangi halde çöker?
Osmanoğulları'nın akıbeti nasıl olur?
Bir gün izmihlale (yıkılma) uğrar mı? diye yazar.

Sadrazam gider, elindeki pusulayı Padişaha uzatır.
Padişahın Pusulasının arkasına;
"Neme Lazım be Sultanım!"
yazarmıştır

- Başka bir şey söylemedi mi? diye sorar Kanuni.
- Hayır efendim. 
Bir tek bu cümleyi söyledi. der sadrazam
Bu cevabı uzun bir süre düşünen Kanuni
Sonunda ünlü alime mektup yazar

- Sana çok önemli ve kritik bir konuda fikir sordum.
- Sen ise ciddiye almayıp geçiştirdin.
- Cevap bile vermedin der mektubunda

- "Neme lazım be Sultanım" demişsin.
- Sanki, beni böyle işlere karıştırma der gibi.
- Herhangi bir cevap yoktu, pusulada

- Çeşitli yorumlar yapıyorum
- Ama doğrusu nedir
- Onu ancak siz söylersiniz..” 
Bunun ne anlama geldiğinin açıklanmasını ister.

Ve ünlü alim Yahya Efendi de bir mektup yazıp
Kanuni’ye gönderir.
Mektup şöyledir;

Sultanım
Sizin sorunuzu ciddiye almamak mümkün mi?
Ben sorunuz üzerinde iyice düşündüm
Kanaatimi size açıkça arz ettim.

Sultanım benden daha ayrıntılı yazmamı istemiş
O zaman yazayım;

Bir devlette zulüm yayılırsa
Haksızlık
Hukuksuzluk
Yolsuzluk 
Sıradan bir hale gelirse
İşitenler de “neme lazım” deyip uzaklaşırsa
Sonra koyunları kurtlar değil de
Çobanlar yerse

Bilenler bunu söylemeyip susarsa ve gizlerse
Fakirlerin
Muhtaçların
Yoksulların
Kimsesizlerin feryadı göklere çıkar
Bunu da taşlardan başkası işitmezse
İşte O Zaman
Devletin Sonu Görünür

Böyle durumlardan sonra devletin hazinesi boşalır.

Halkın güven ve itimadı sarsılır.

Asayişe itaat hissi kaybolur.
Halkın umutları yok olur
Böylece Devletin Yıkılması 
Mukadder ve Kaçınılmaz Hale Gelir

Bu "Neme Gerek" 
500 sene önce yazılmış mektubun
Topkapı Sarayı’nda halâ sergilenmektedir.

Yorumlar

  1. Bana Dokunmayan Yılan Bin Yaşasın

    YanıtlaSil
  2. Adaletin Olmadığı yerde her şey olur Tarık Hocam

    YanıtlaSil
  3. Kanuni o dönem kafa yordum. Şimdilerde Kafa yormak yerine cepler dolması için kafa yoruluyor

    YanıtlaSil
  4. Tarık Bey, Eskiden çocuklarını zor duruma düştüğünde aileler yardım ederdi. Şimdi baba ve anneler bile yardıma muhtaç duruma geldiler. Yıllardır ben ve hanım çalışıp borç harç ile ev almamış olsa idim. Halimiz nice idi.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Anneler Günü İçin 3 Derleme

Kağıt Bardak ve Makam

Yaşam Trenimiz

Bilge ve Cahil

Sultan Abdülaziz’in Dişi Ağrımamış Olsa idi. Gezi Parkı Davası Olmayacaktı. Niye Aron Angel İlgisi Var ve Belediye Seçimi

Afrika Niye Önemli

Unutulmaz Film Sahneleri ve Müzikleri _ 2

Hayattan, Edebiyattan, Tarihten ve Filozoflar gibi Ünlü Kişilerin Sözler ve Videolar Serisi _ 040

Bazen Önüne Gelecek Çok Büyük Fırsatı, Aslında Fırsat Olmadığını Görebilen Kişi Olmak. Sizi Sony Yapabilir

Film Önerim _ Bitmeyen Sınav (12th Fail) _ Biyografi _ Hindistan _ 2023 _ İmdb 9,1