Yolculuğun Tarihini Değiştiren ve Tanımını Baştan Yapan Kadın_ Bertha Benz
Mercedes Benz firması tarafından
1888'deki aşağıdaki anlatılan olaya ithafen yayınlanmıştır.
Yetkili makamların izni olmadan
Kocasına söylemeden ve onsuz olarak Mannheim'dan Pforzheim'a gitti
Böylece ilk başarılı uzun mesafe sürüşünde otomobil kullanan ilk kişi oldu
Siyahlar giymiş bir kadın iki çocukla birlikte bir at arabası sürüyor
At arabasının önünda atlar yoktu
Şok edici bu görüntü ile Kilise çanları çalıyor
Aracın yakıtı bittiğini anlıyor
Bu olay tarihe, Benz'in eşi Berta Benz'in, oğulları Richard ve Owen ile birlikte ilk uzunyol sürüşü olarak geçiyor.
Bertha, 19. yy’da yaşamış hırslı ve son derece akıllı bir kadın.
Alman makine mühendisi ve motor tasarımcısı Carl Benz’in eşi ve aynı zamanda iş ortağı olan Bertha; iki çocuk annesi, hafif inatçı ve parlak zekalı bir kadın olarak biliniyor. Bertha o zamanlar, sahip olduğu bu özelliklerin ona tarih yazdıracağından elbette habersiz.Tıpkı eşi gibi o da motorlu taşıtlara ilgi duyuyordu.
Hayalleri yaşadığı dönemle kıyaslanamayacak düzeyde olan Bertha, benzinle çalışan otomobilin mucidi olarak kabul edilen eşi Carl Benz’e çalışmalarında destek oluyor ve onun vizyonuna yürekten inanıyordu. Bunda, onun da içten içe motorlu taşıtlara duyduğu ilgi son derece etkili olmaktaydı.At arabalarının hüküm sürdüğü bir yüzyılda otomobil ile yolculuk...
Takvimler 5 Ağustos 1888’i gösterdiğinde Bertha cesur bir karar aldı. Kahramanımız, oğulları Richard ve Eugn ile Pforzheim’daki ailesinin yanına eşinin geliştirdiği otomobille gidecektir. Onları 106 kilometrelik bir yolculuk beklemektedir. Üstelik dünya henüz bu uzunluktaki bir yolun otomobil ile katedildiğine tanıklık etmemiştir.“Bakın cadı geliyor!”
Bertha’nın tarihin akışını değiştirecek bu yolculuğu, tabii ki herkes için aynı anlama gelmiyordu. Özellikle de toplum için. O güne kadar ulaşımda at arabasından başka bir şey görmemiş olan halk, Bertha’yı otomobil üstünde gördüğünde ona “cadı” damgasını vurmaktan çekinmeyecekti. Korkup kaçacaklar ve Bertha ile ailesine kötü davranacaklardı. Ancak değişimin önünde durmaları imkansızdı.Bertha için zorluklar üst üste gelir.
İki çocuğuyla birlikte Almanya’nın Mannheim bölgesinden Pforzheim şehrine gitmekte olan Bertha, insanların tepkilerine artık alışmıştır. Ancak bu kez onu daha farklı bir sorun beklemektedir. Bertha ve ailesi Wiesloch köyüne geldiklerinde otomobillerinin yakıtı biter ve köylülerin iğneleyici bakışları altında bir çözüm bulmaya çalışırlar. Üstelik kimsenin yardım etmeye de niyeti yoktur. Bir kişi hariç…Tarihin seyrini değiştirecek küçük bir yardım
Köyün ortasında dumanlar çıkaran bir otomobil ve iki çocuğuyla kalan Bertha’nın aklına bir eczaneye girip yakıt olarak kullanabileceği bir şeyler bulmak gelir. Ancak ortalıkta ne eczane ne de eczacı vardır. Tam bu sırada küçük bir kız Bertha’ya eczacının yerini işaret eder. Bertha, gelen bu yardıma minnet duyar ve eczacının yanına gider.Dünyanın ilk benzin istasyonu
Bertha eczacıdan otomobili için ligroin ister. Eczacı, karşısındaki bu şık ve alımlı kadının, çözücü özelliği olan ligroini kıyafeti için kullanacağını düşünür ancak Bertha işin aslını ona anlatır. 10 litre ligroin alan Bertha, etraftaki bakışlara aldırış etmeden maddeyi otomobilin yakıt deposuna boşaltır. Otomobil çalışır, Wiesloch köyündeki bu küçük eczane ise dünyanın ilk benzin istasyonu olarak tarihe geçer. (Üstteki karede sağdaki ilk bina)İnanç, kararlılık ve cesaretle aşılan bir yol
Karşısına çıkan tüm zorluklara göğüs geren Bertha, 106 kilometrelik yolu 12 saatte gitmeyi başarır. O artık bu denli uzun bir yolu otomobille kateden ilk insandır. Onun bu başarısında kendine, eşine ve geliştirdikleri otomobile olan inancı büyük rol oynar. Bertha ve Carl Benz, otomotiv devi Mercedes-Benz’in kurulmasına ve sektörün gelecek yıllardaki gelişimine öncülük ederler; hikayeleri yıllarca bir efsane olarak anlatılır. Bertha Benz, yolculuğun tanımını değiştiren kadın olarak insanlık hafızasındaki yerini alır.Bugünün Bertha ve Carl Benz’lerinin yanındayız.
Mercedes-Benz Finansal Hizmetler ailesi olarak Bertha Benz’in bundan bir asır önce insanlığa armağan ettiği “araçla yolculuk” kavramını bugün daha fazla insanla buluşturmak için çalışıyoruz. Bu doğrultuda yolda olmanın hazzını doyasıya yaşamak isteyenler için uygun faiz oranlarımız, ödeme planlarımız, finansman seçeneklerimiz ve kampanyalarımızla yeni bir araca giden yolu kısaltıyoruz. Gelin, sizi de tarihin seyrini değiştiren araçlarla tanıştıralım!Bertha Benz Hatıra Yolu
Bertha Benz Hatıra Yolu | |
---|---|
Resmi Levha: | |
Ülke: | Almanya |
Mesafe: | 194 km (121 mi) |
Konum: | Yaklaşık olarak Frakfurt/Main - Baden-Baden arası |
Eyalet: | Baden-Württemberg |
Bölge: | Kuzey Baden |
Güzergah: | Kuzey-Güney, Güney-Kuzey |
Başlangıç: | Mannheim |
En Uzak Nokta: | Pforzheim |
Bitiş: | Mannheim |
Rakım: | Denizden 89 m - 359 m yüseklikte |
Bertha Benz Hatıra Yolu Alman gezgin ve Baden-Württemberg'deki hatıra yolu.Ayrıca Avrupa Endüstri Mirası Rotası listesindedir. 2008 yılında açıldığından bu yana, herkes 1888 yılının otomobiliyle yapılan dünyanın ilk uzun mesafe seyahatin izlerini takip edebiliyor.
Tarihçe[değiştir | kaynağı değiştir]
Bertha Benz'in eşi, Karl Benz , Ocak 1886'da kendi gücünü üretmesi için tasarlanmış ilk otomobilin patentini almıştır.(Patent No. 37435)
Ağustos 1888 başlarında, Bertha Benz , eşinin haberi olmadan, 14 ve 15 yaşlarında olan Richard ve Eugen isimli 2 oğluyla beraber Benz'in yeni yapılan 3 numaralı Patent Motorwagen otomobilini Mannheim'dan Pforzheim'a kadar sürerek ilk uzun mesafe otomobil süren kişi oldu. Mesafe yaklaşık 104 km (65 mil)'dir. Bu tarihi seyahatten önce katedilen mesafeler kısa ve yalnızca mekanik yardımcılarla yapılan denemelerdi.
Görünürde seyahatin sebebi annesini ziyaret etmek olsa da Bertha Benz'in başka bir amacı daha vardı; yaptığı buluşu pazarlama konusunda başarılı olamayan zeki eşi Karl Benz'e, halka aracın kullanışlı olduğunun gösterilmesi takdirinde,finansal başarı sağlayacağını göstermekti.
Yolculuk esnasında, Bertha Benz birçok problemi de çözdü.Yakıt olarak kullanmak için, yalnızca ecza depolarında bulunan çözücü madde olan Ligroin'i Kullandı. Böylece Heidelberg'ün güneyinde yer alan Stadt-Apotheke isimli eczane, dünyanın ilk benzin istasyonu unvanına sahip oldu.Bir nalbant Bruchsal'da zincirin tamirine yardım etti.Fren balataları ise Bauschlott/Neulingen'de değiştirildi.Bertha Benz, tıkanan yakıt borusunu temizlemek için uzun ve düz bir şapka iğnesi, kabloyu korumak için de çorap kullandı.
Bertha ve oğulları şafak vakti Mannheim'dan ayrılıp, alacakaranlıktan biraz sonra telgrafla bu başarılı seyahatlerini Karl'a bildirip, Pforzheim'a vardılar.Üç gün sonra, farklı bir yol kullanarak Mannheim'a tekrar geri geldiler.
Yolculuk esnasında, bazı insanlar otomobilden ürktü fakat bu değişik seyahat, Bertha Benz'in de amaçladığı gibi büyük ilgi topladı. Yol boyunca olay şeylerden eşini haberdar ettikten sonra birkaç geliştirmeyi tanıtabileceğinden dolayı bu sürüş Karl Benz için çok iyi bir fırsattı.Ve buna ek olarak Bertha Benz de birkaç tavsiyede bulundu.Bunlardan biri de tepeleri tırmanabilmek için ek vites takma önerisiydi.
Geçiş[değiştir | kaynağı değiştir]
Gidiş yolculuğu[değiştir | kaynağı değiştir]
Gidiş yönünde yolculuk, Mannheim'dan Pforzheim'a yaklaşık 104 kilometre güney yönünde gider:
Mannheim, Feudenheim, Ilvesheim, Ladenburg, Schriesheim, Dossenheim, Heidelberg, Rohrbach, Leimen, Nußloch, Wiesloch, Mingolsheim, Langenbrücken, Stettfeld, Ubstadt, Bruchsal, Untergrombach, Weingarten, Grötzingen, Berghausen, Söllingen, Kleinsteinbach, Wilferdingen, Königsbach, Stein, Eisingen, Pforzheim.
Yukarıda belirtilen ve aynı zamanda işaretlenmiş rota, mümkün olduğunca Bertha Benz tarafından gidilen orijinal rotaya karşılık gelir. Tek istisna: Wilferdingen 'den bugünkü Bundesstraße 10 boyunca Pforzheim'a gidiştir.[1] Bertha Benz'in tarihsel olarak seyahat ettiği rotaya karşılık gelen Wilferdingen ve Pforzheim arasındaki bölüm, kasım 2012'den bu yana 2012 kasım ayından beri „Bertha Benz Memorial Route (hist.)“ olarak tabelalarla gösterilir.
Dönüş yolculuğu[değiştir | kaynağı değiştir]
Dönüş yolculuğu, Pforzheim'dan Mannheim'a 90 kilometreden fazla kuzey yönündeki başka bir rotayı izler:
Pforzheim, Bauschlott, Bretten, Gondelsheim, Helmsheim, Heidelsheim, Bruchsal, Forst, Hambrücken, Wiesental, Kirrlach, Reilingen, Hockenheim, Talhaus, Ketsch, Schwetzingen, Friedrichsfeld, Seckenheim, Mannheim.
Manzaralar[değiştir | kaynağı değiştir]
Bertha Benz'in otantik rotası, yolculuğunun neredeyse unutulmuş orijinal konumlarını birbirine bağlamakla kalmaz, aynı zamanda Baden bağcılık bölgesi üzerinden de gider.
Bu endüstriyel kültür yolu, Yukarı Ren Ovası bölgesinde Bergstrasse dahil olmak üzere Odenwald ve Kraichgau Karlsruhe'den kısa bir süre önce geçip Pforzheim yönünde kuzeyde Kara Orman’a doğru döner. Dönüş yolculuğunda daha sonra Kraichgau üzerinden, yine Yukarı Ren Ovası üzerinden, bu sefer Ren taşkın yataklarını takip ederek başlangıç ve varış noktası olan Mannheim’a varır.
Yorumlar
Yorum Gönder